Ett steg bakåt för jämställdheten…

… men ett steg framåt för vår vardag. Så resonerar jag nu, när jag bestämt mig för att fortsätta vara föräldraledig med Äpplet och skjuta på återupptagandet av mina studier till hösten 2012.

Det var mamma som nämnde det för mig förra veckan. Först blev jag arg, som jag ofta blir när någon annan ger mig tips… Sedan insåg jag att det nog är en bra idé. Även om jag egentligen gärna hade varit färdig sjuksköterska i detta nu, känns det som skit samma om jag blir färdig nästa jul eller nästa sommar. Den här lösningen passar oss jättebra, vi slipper känna stress inför förskolestart direkt när hon blir ett år, slipper be alla om hjälp med barnpassning, jag slipper känna press på att jobba hela nästa sommar och vi kan istället vara lediga alla tre tillsammans (jag har tänkt extrajobba från årsskiftet), jag kan ta det lugnt med amning så länge som det känns bra för oss båda… Det känns jätteskönt att ha tagit det här beslutet.

Inför nästa barn hoppas jag att vi kan göra så som ville från början, dela lika på ledigheten. Det känns tråkigt att J inte fått uppleva allt jag har upplevt hittills. Men inför nästa barn kommer vi båda förhoppningsvis ha fasta arbeten att vara lediga ifrån, jag är färdig sjuksköterska, vi ska inte vara mitt i en flytt osv.

Det är knappt så jag vågar berätta om mitt beslut för folk, med tanke på den ”jämställdhetshetsen” som finns. Men jag är ändå väldigt säker på det här, och det som vi ville går inte att genomföra, därför passar det här oss bäst, just nu. Jag tror det kommer bli jättebra, och jag ser verkligen fram emot att börja extrajobba snart. Det som känns absolut bäst är att jag slipper känna pressen att jobba 8 veckor nästa sommar, vilket jag hade varit tvungen till eftersom jag isåfall hade varit färdig januari nästa år och direkt ska ut och jobba. Nu kan jag ta det lugnt istället, jobba timmar och samtidigt umgås med J och E.

4 reaktioner på ”Ett steg bakåt för jämställdheten…

  1. ….Och mormor kan äntligen andas ut och slippa tänka på tjänsledigheter osv.
    Ibland kan hennes råd var riktigt bra,tänk och begrunda.Kram 🙂

  2. Att dela lika funkar och passar helt enkelt inte för alla i alla lägen. Jag tror och hoppas att man kan vara jämställda nog ändå.

    • Jag tror att vi i det långa loppet är jämställda, även om så inte är fallet just nu. Så länge det känns bra för båda, tror jag att det är bra,

Kommentera

