Lunch

image

Testade först med hemlagad puré på morot, tomat, paprika och risoni, det gick inte. Sedan äppelgröten hon åt en hel portion av imorse, även den möttes av en ihopknipt mun… Vet att det går upp och ner, men jag oroar mig för att hon inte får i sig tillräckligt med näring, med tanke på att hon heller inte ammar så mycket längre. Och att bröstmjölken nu heller inte är tillräcklig att klara sig på. Men antar att hon äter om hon är hungrig, och hon är ju inte direkt en smalis. Ska försöka sluta oroa mig och fortsätta försöka.

3 reaktioner på ”Lunch

  1. Hur gammal är hon? Ju mer jag har läst på om amning, desto säkrare känner jag mig på att mjölken duger och räcker som största näringskälla mycket längre än de där obligatoriska sex månaderna som BVC mässar om. Och så tycker jag att ögonmåttet (det som noterar om barnet har hull, ser friskt ut, utvecklas fint) är minst lika rättvisande som alla tillväxtkurvor i världen.

    Och: om puréerna funkar sådär kan man faktiskt testa blw. Det skulle jag köra på om jag kunde backa bandet med Esme, som egentligen aldrig gillade det här med puréer. http://alfamamman.blogg.hbl.fi/2010/04/16/adjo-pure/

    /Hon som också har nojat, men bestämt sig för att lyssna mer på barnet och magkänslan än på BVC.

    • Hon är snart åtta månader. Hon älskade allt vi gav henne i början, men nu vill hon inte ha något annat än eventuellt gröt, och då bara på morgonen. Så det är därför det är så tråkigt att hon liksom gått tillbaks, men jag vet ju att det går upp och ner. Hon är ju precis som hon ska, och växer fint och bra, så jag är egentligen inte orolig! Men blw, det låter smart. Ska testa redan till lunch tror jag, med någon liten blomkålsbit, för blomkål har hon gillat sedan hon var fyra månader. Tack för tipset!

      • Ja det går ju upp och ner. Man får köra på det som funkar, blir det bara frukostgröt ett tag så får det väl vara så. Esme äter inte alls så varierat och mycket som jag skulle vilja, men som sagt försöker jag förlita mig till att hon ändå ser välmående ut. Och så säger ju bajsmängderna något om intaget, och sett till det som kommer i blöjan äter hon nog sammantaget ändå mer än jag tror.

Kommentera

