BLW (bebismatbloggen)

Efter tips om BLW (Baby Led Weaning eller plockmat), testade vi det igår, istället för den sedvanliga purén. Läste på lite på bla Familjeliv, och sedan kände jag mig redo. Till lunch fick hon en mjukkokt morot, som hon satte i halsen men fick upp på egen hand. Den tog vi bort och gav henne ett smörgåsrån och sedan ammade jag. På kvällen fick hon ännu en morot som var ännu mjukare än den förra. Den klämde hon i handen och smetade sedan ut på bordet. Samtidigt försökte jag mata med NamNamKycklinggrytaochris (det enda som funkar, ni vet), men det gick inte alls. Vi ammade, hon somnade, sedan vaknade hon och till sist fick hon välling innan vi somnade för natten.

Idag var jag peppad peppad på plockmat trots gårdagens kladd, så jag gav henne en hårdkokt äggula till frukost. Först fick hon ett smörgåsrån, jag tänkte att det skulle få henne att ”förstå” att nu var det äta som gällde. Det enda som hände med äggulan var att den blev klämd i lilla handen, utsmetad på bordet och sedan nerkletad på golvet. I köket ser det nu ut som att en mindre äggbomb har briserat, och jag kan nog säga att kanske max 1 gram äggula hamnade i Äpplets mage. Vi ammade, hon somnade.

Men eftersom Äpplet ärvt sin envishet från sin mor, tänker jag verkligen inte ge upp, utan planerar att sönderkoka en potatis till lunch som hon ska få klämma på. Slutar med det med amning; fine. Det hade det gjort även med puré, eftersom hon kniper ihop när hon får en sked till munnen.

Jag tycker det är så spännande att prova på nya ”metoder”. När hon så tydligt vägrar att bli matad, är det så spännande att se hur hon reagerar när hon får bestämma själv. Jag känner mig lite korkad nu efter plockmatspremiären, att jag inte kommit på det här tidigare. Med tanke på att hon älskat smörgåsrånen, borde jag ju förstått att plockmat kanske är mer hennes grej. Bara hon får koll på det där med att svälja… Well, lycka oss till.

5 reaktioner på ”BLW (bebismatbloggen)

    • Det är jag också egentligen, men hittills har det faktiskt gått över förväntan (när hon väl stoppar något i munnen, just nu kletar hon bananen på väggen…). Banan, falukorv, sönderkokt potatis och smörgåsrån tycker jag känns som säkra kort. Dessutom sitter jag bredvid henne hela tiden och ser så att hon inte får in stora bitar i munnen. Förresten så tycker jag det kändes bra att repetera HLR innan, för bebisar, så man vet hur man ska göra om det faktiskt händer.

      • Ska bli roligt att höra hur det fortsätter med maten hos er. Här fick vi i helgen tips om att köpa en såndär tallrik som liksom suger sig fast i bordet, så att Esme inte kan sopa ner den på golvet. Kan man ju tycka att vi borde fattat tidigare, men jag visste inte ens att såna fanns. Matstunderna funkar faktiskt lite bättre nu, när hon själv får chefa över sin tallrik, även om man får försöka hjälpa till att peta in lite mat i hennes mun mellan varven. Just ikväll gick det rätt bra, och sen matade hon mig med det som blev över. Väldigt roligt, tyckte vi båda…

  1. Hon satte troligtvis inte i halsen, utan fick maten lite för långt bak i munnen bara. Deras kräkreflex sitter mycket längre fram än på vuxna så de hostar/spottar/kräks ut för stora bitar för att förhindra att de sätter i halsen. 🙂 Och det kommer hon att fortsätta göra tills hon har lärt sig att hantera bitar. Vi har BLW:at (uteslutande) i snart fyra månader, och han hostar fortfarande ut bitar som han inte kan hantera. Men givetvis inte lika ofta längre. I början var det dock väldigt frekvent, och han tog rätt lång tid på sig att haja. Andra barn fattar lite fortare. 🙂 Kul att läsa om en till BLW:are!

Kommentera

