Fruktstund eller inte

Aftonbladet skriver om fruktstunder. Tydligen finns det föräldrar som tycker att det är för dyrt att barnen ska ha med sig frukt till skolan när det är fruktstund. Jag kan hålla med om att det inte ska kosta pengar att gå i skolan, men jag tror knappast att skolan ”kräver” att barnen ska ha med sig frukten. Straffas de barn som inte har med sig frukt? Förutom att de kanske skäms, om alla andra barn har frukt med sig. Kanske skulle skolan kunna stå för frukten…

Min fråga är, i alla fall, att om man som föräldrar inte har råd att låta sitt barn få med sig en frukt till fruktstunden i skolan, har man då råd att ens ha barn? Det är inte så oerhört dyrt med frukt, om man inte prompt ska låta barnen ha med sig mango eller typ 15 passionsfrukter (inte vet jag vad som är dyr frukt egentligen…).

Sedan kan jag också fundera över huruvida barnen ens ska hålla på och trycka i sig en massa frukt om dagarna (eftersom jag tänker lite lchfigt och anser att frukt är en ganska oviktig del av kosten, eftersom man får i sig allt nyttigt genom grönsaker). Kanske borde man bara ha en ”mellanmålsstund”, och så kan barnen få ta med sig en morot istället. Det är dessutom billigare än frukt.

En reaktion på ”Fruktstund eller inte

Kommentera

