Fredag

Fredag i familjens villa i lilla tätorten. Natten var from hell, med flera uppvak och desperata sövningsförsök som alla slutade med amning och därefter buff i rumpan och napp. Halv sju vaknade hon och gick inte att söva om. Gick upp och bytte blöja, och sedan i sängen igen, lyckades då med amning och vi sov till nio som tur var. Annars hade jag nog varit ett lik idag, nu är jag bara halvdöd med fruktansvärd huvudvärk och hela kroppen gör ont.

Jag har insett att bra nätter är nätter med 2-4 uppvak följt av amning/rumpbuff där hon och jag somnar om direkt. Dåliga nätter är de där hon vaknar fler än 4 gånger, och inte somnar om av amning, och även då hon ligger och bökar runt och vaknar och skriker. Då blir jag alltid klarvaken och kan inte somna om trots att hon kanske faktiskt sover. Tror vi är inne i en dåligsömn-period nu igen, känns som att de kommer riktigt ofta just nu. Kanske 2-3 bra nätter följt av 4-5 dåliga… Jag tror också att hon börjat drömma mardrömmar, eftersom hon vaknar och är ledsen. Dessutom är hon nog mörkrädd, borde nog börja sova med en lampa med svagt ljus, och så kan jag och J ha sovmask, kanske…

Jösses, borde försöka ta oss ut i solen, kanske blir piggare då. Eller svepa sisådär två lite kaffe.

Kommentera

