Mat mat!

Idag åt Äpplet falukorv och polenta till lunch, med mycket god aptit och knappt något på golvet! När svärföräldrarna och gammelmormor kom på besök och vi fikade med kladdkaka, fick hon två bitar päron och två bitar banan, som hon nöjd satt och sög på. Tyvärr var päronen ganska hårda, så de var lite svårätna för henne. Fick övertyga alla om att hon klarar av bitar, och hittills inte satt något i halsen utan spottar ut alla bitar som blir för stora. Trots det satt alla och såg halvrädda ut när hon satt och smaskade… Antar att jag är lugn för att jag är van vid det. Idag köpte vi en såndär haklapp med ärmar till henne, och det var ju en skänk från ovan… Slippa hålla på och torka hela henne ren från falukorv och diverse andra matrester. Fiffig grej alltså.

5 reaktioner på ”Mat mat!

    • Jo, jag var orolig i början, vilket jag tycker att man bör vara i början för man vet inte hur de hanterar bitarna. Men nu har vi hållt på ett tag och jag ser hur hon hanterar dem, hon spottar ut de bitarna som är för stora och sväljer resten. Hon sätter i halsen kanske två gånger i veckan, och då äter hon tre mål mat om dagen! Har aldrig satt i halsen och kräkts eller något sånt. Jag känner mig trygg också för att jag vet hur jag ska göra om någon bit hamnar på fel ställe, det tycker jag är absolut viktigast, vet man inte vad man ska göra bör man inte ge något som kan riskera att fastna.

  1. Jättekul att det funkar med bitarna! Här var pappan mkt ängslig och rädd för att det skulle sättas i halsen, men det har aldrig hänt. Hon hostar och spottar ut eller gräver ut med handen (och nu är ju tänderna en adekvat hjälp såklart, men hon tar gärna för stora bitar ibland).

    • Det är tack vare ditt tips som vi började faktiskt! Och vi är så glada för det, nu verkar hon ju faktiskt tycka mat är kul igen! Ja, det gör E också, men jag antar att de lär sig att ta lagom stora bitar tids nog, och tills dess verkar de ju ändå klara det galant.

Kommentera

