Råd hit och råd dit

Hanna skriver om Knattetimmen, som jag lyssnade på för första gången i måndags. Malin Alfvén och Louise Hallin ger expertråd till föräldrar som har knepiga frågor om sina barn. Jag kände redan innan att det här nog är ett program i min smak, och fick det bekräftat när ett av de första råden var att inte alls lyssna på rådet från Bvc om att barnen ska sova i egen säng från typ födseln. Jag började nästan gråta när en av mina ”hjärtefrågor” dök upp, amning… En mamma som hade en kolikbebis som bara skrek och skrek och hade fått tusentals råd från alla håll, men ingen hade sagt till henne att det var okej att trösta med bröstet (det var det enda som fungerade för hennes bebis men Bvc hade sagt att hon bara skulle amma var tredje timme och absolut inte oftare). Hur kan man säga att man inte ska ge bröstet som tröst, när det är det enda som fungerar? Helt obegripligt för mig. Ett av råden från experterna till kolikbarnsmamman var även att bära i sjal, gärna nära bröstet så att ungen hade fri tillgång liksom, verkligen ett bra och klokt råd. De avslutade med att säga att kolik är ett relativt okänt tillstånd bland spädbarn i Afrika, det kan man ju fundera lite över, varför det är så (om det nu stämmer).

Jag älskade Knattetimmen alltså, förutom en sak. Det verkar som att det hör till att man som vårdpersonal avbryter och inte låter den som berättar tala till punkt. Stundtals under Knattetimmen var det bara ett allmänt kackel eftersom lyssnaren försökte förklara sitt dilemma, och både Malin Alfvén och Louise Hallin avbröt henne och skulle svara samtidigt. Varför är det såhär? Eller är det bara jag som upplever det här problemet. Som gravid stötte jag på det här överallt, och även som sjuksköterskestudent och mamma. Som blivande sjuksköterska tänker jag inte avbryta någon, någonsin.

Det är helt otroligt egentligen, hur man bara översköljs med råd från alla håll och kanter hela tiden! Att jag inte bryter ihop i en stresshög på golvet på grund av alla råd, är ett mirakel.

4 reaktioner på ”Råd hit och råd dit

  1. Men vilket jäkla BVC! :O Samtidigt tycker jag att det är tråkigt att folk litar så blint på BVC när vi lever i en tid då det är väldigt lätt att ta reda på information själv. Undrar hur det har blivit så.

    • Ja, jag kände hur jag kokade inombords när jag hörde det där… Det tycker jag också, och jag kan heller inte riktigt förstå att somliga bara gör exakt som de säger, utan att kolla själva någon annan stans. Personligen kollar jag upp saken själv först innan jag frågar ex Bvc, men det kanske handlar om hur man är som person antar jag.

Kommentera

