Om brösten

Engla som skriver bloggen Englas showroom ska fixa sin bröst, och många bloggar jag läser skriver om det.

Jag känner mig så kluven inför det här – å ena sidan tycker jag att det är tråkigt att man känner att man inte är nöjd med sin kropp. Men å andra sidan kan jag verkligen förstå att man vill se ut som man gjorde tidigare, när brösten inte hänger där de brukade och magen hänger som en stor vit deg. Magen kan säkert se ut som tidigare med lite kämpande, men brösten? Vill inte ens tänka på hur de kommer se ut efter en tredje amning och inte går de att träna upp att bli fastare. Även om jag vet att J älskar min kropp som den är, vill jag själv trivas med den. Men så är det där med att försöka förklara för sina barn att de duger som de är samtidigt som man sitter där med fixade bröst? Det går inte riktigt ihop för mig.

Men hur stor skillnad är det egentligen mellan att fixa sina bröst och att sminka sig, använda pushup-bh, tänka på vilka kläder man har för att framhäva vissa kroppsdelar man är mer nöjd med osv osv? Allt handlar väl om att man inte är helt nöjd med det man försöker dölja med sminket och kläderna. Självklart är ett bröstlyft eller en bröstförstoring en betydligt större grej, men om man tycker att det är så totalt fel att fixa brösten, är man inte lite av en hycklare om man sedan går och drar på sig pushup-bhn?

3 reaktioner på ”Om brösten

  1. Svåra frågor men jag tycker inte att det kan vara så svartvitt att man i konsekvensens namn måste vara för bröstoperationer bara för att man inte är totalt ointresserad av sitt yttre. Det ÄR ändå något annat att lägga sin fullständigt friska kropp under operationskniven, än att köpa en vadderad behå på HM.

    Men, med det sagt skulle jag väl inte säga att man blir en sämre mamma av att stoppa in silikon i brösten. Förmodligen inte en bättre heller. Vissa kanske faktiskt blir gladare med en ungdomligare byst, medan andra nog bara går vidare till att hitta andra skavanker att ogilla hos sig själva. Och en högst ovetenskaplig gissning är att den senare gruppen är större än den förra.

    Nåt sånt, tror jag.

    • Ja, självklart, visst är det skillnad, men jag tycker att många är väldigt hårda mot de som väljer att faktiskt operera sig. Och att man bör fundera över hur man själv förändrar sitt utseende varje dag, utan att kanske reflektera över det.

      Förmodligen är det exakt så som du skriver, att man bara går vidare till nästa kroppsdel man ogillar och vill förändra även där.

      • Jo, du har rätt om hårdheten. Det råder lite moralpanik kring skönhetsoperationer och somliga njuter lite väl mycket av att få racka ner på dom som opererar sig. Å andra sidan tycker jag att det är viktiga frågor att diskutera på makronivå, eftersom möjligheten för (och villigheten hos) allt fler att operera sig förändrar våra gemensamma föreställningar och normer kring vilka estetiska krav man kan ställa på en kropp.

Kommentera

