Vinterbärande

Nu börjar det bli lite kyligare, och jag funderar massor på hur jag och Äpplet ska göra i vinter när vi ska iväg. Känner mig faktiskt skiträdd för att ge mig ut med henne i selen när det börjar bli halt ute, och egentligen lika rädd när det gäller att ha henne i vagnen. Tänk om jag ramlar med henne i selen? Med dunder och brak rätt ner på den hårda isiga marken. Och tänk om jag ramlar med henne i vagnen? Och förlorar greppet om handtaget och så åker vagnen iväg och… Usch! Vill inte ens tänka på det. Hur gör man? Detta kan ju inte precis vara ett problem som bara jag måste fundera över… Minns hur rädd jag var när jag var gravid, men så ramlade jag ju också där i typ vecka 36 och slog upp hela knät och oroade mig för hur det stod till därinne i magen.

7 reaktioner på ”Vinterbärande

  1. Jag tänker precis som du! Det blir ju ett riktigt moment 22, hur man än gör så är det farligt! Jag ska i alla fall börja med att köpa ett par broddar så fort det börjar bli halt, det kan nog vara en smart investering.

    • Jag använde det redan förra vintern, använde dem så mycket att de blev slitna… Ska köpa nya i år, hoppas att det kan göra att man känner sig tryggare!

  2. Du/ni kommer att vänja er och klara det galant! Vi hade ju tokvinter mellan Esmes tredje och sjätte-sjunde levnadsmånader (grovt taget) och jag alternerade friskt mellan vagn och sele. Det viktigaste var väl att ha ordentliga vinterskor själv, så att mitt gående var stadigt. Med vagnen tyckte jag nog att de rejäla snömängderna fungerade mer som bromsfaktor än halkfara, faktiskt. Och då har vi ändå en såndär fjantig cityvagn, en Teutonia, men bara man låste framhjulen på den så fungerade det lättare att köra genom snömodd på stadens gator.

    • Ja just det, det hade ni ju, Äpplet kom ju i februari så vi hade bara vinter första månaden och då hängde vi mest inne. Då har ni verkligen rutin på det där med vinter och vagn/sele! Undrar vilka skor som är bäst? Ska köpa broddar till att börja med som sagt. Vi har också en fjantig cityvagn 🙂 Men ska byta till vinterhjul så snart det blir snö. Vi har en rejälare vagn också, men den kan jag inte använda för den får jag inte ut ifrån förrådet då jag är ensam.

      • Jag hade helt vanliga vinterstövlar, inga broddar men grövre sula liksom, och såklart ingen hög klack. Sen kan det förstås bli värre halka om vintern inte blir lika stadigt snöig och kall som förra året. Så broddar kan ju vara en smart grej.

        En annan aspekt på det är ju att om du fixade att vara höggravid i vinterkaoset utan att drutta omkull så lär du klara av att hantera din bebis även utanför kroppen. Jag tyckte i alla fall att det var redigt ostadigt med jättemagen mot slutet, så jag var rätt nöjd över att ha den fasen mitt i sommaren i stället…

  3. Och nu ser jag ju att du just i detta inlägg skrev om att du ramlade i vecka 36. Ber om ursäkt för ouppmärksamheten och skyller på sena kvällstimman.

    Broddar, ftw!

Kommentera

