Kära dagbok den 1 december

Idag skulle vi gått på babysim, men jag är trött på det så det fick vara. Dessutom verkar Äpplet också vara trött på det, och det är väl mest därför jag struntar i det. Hon är glad så länge hon får plaska, men när hon sedan måste börja prestera (som det verkar som att man måste när man går steg 2, inte lika mycket på lek längre, vilket jag inte gillar) blir hon sur och ledsen. Så vi struntade i alltihop, helt enkelt.

Istället för babysim gick vi och handlade blöjor, vi hade en blöja kvar hemma, så det var verkligen dags. Köpte även barntandkräm, det känns lite knäppt att använda tandkräm på Äpplets fyra stackars tänder, men enligt Folktandvården ska man ju det (?). Jag håller som bäst på att plocka iordning här hemma, imorgon kommer Lillasyster C på besök och vill gärna att det ska se lite mindre stökigt ut här när hon kommer. Dock ska vi stöka till igen ikväll när vi ska sätta upp ett extra hyllplan i bokhyllan. Det innebär att allt som finns i den måste ut, så det håller jag också på att pyssla med. Just nu sitter jag dock med en kaffe och lite choklad, eftersom Äppelpäppel ligger och sover, kanske bästa stunden på dagen… Snart kommer jag förstås börja sakna henne, men än så länge känns det bra.

Första december idag, och jag tänker tillbaks på hur det var för ett år sedan. Gravid i vecka 30-nånting och kämpandes med de sista momenten i termin fyra. Det var riktigt segt, med gravidhjärnan och femton extra kilon att släpa på till och från skolan. Minns däremot att jag kände mig riktigt snygg, klädde mig i tighta fodralklänningar för att riktigt framhäva magen. Jag kan inte låta bli att tycka att det känns så otroligt att Äpplet låg i min mage då, och nu ligger hon och sover inne i vårt sovrum. En alldeles tokgalen bebis var det som låg där i magen, och nu är hon här hos oss.

2 reaktioner på ”Kära dagbok den 1 december

  1. Vi är ”duktiga” och har borstat med tandkräm typ hela tiden. Fast jag tror att jag läst någonstans att det blir riktigt viktigt egentligen först när dom fått kindtänder. Och ytterligare någonstans har jag hört att så länge man fått lite flour in i munnen på dom innan fyra års ålder, så är det lugnt.

    Men, å andra sidan ammar jag ju hela nätterna så jag tänker att jag kompenserar med att borsta tänderna ordentligt morgon och kväll. Även om jag inte är så säker på att bröstmjölken är superskadlig för tänderna. Typ välling borde ju vara värre?

    • Nej, välling är säkert värre än bröstmjölk, men tandsköterskan på Bvc sa att bröstmjölk inte heller var det allra bästa. Men det är säkert ingen fara än, innan de fått fler tänder? Så knepigt det där tycker jag.

Kommentera

