Smoothien

image

Gav Äpplet smoothie för första gången idag. Det verkade hon tycka vara smaskens, men hon har mycket svårt att förstå det där med att man måste vicka muggen för att få i sig innehållet i den. Hon blir bara arg och slänger iväg muggen över bordet, så än så länge får jag hjälpa till när hon ska äta från mugg. När lär de sig det där med att dricka från mugg eller glas själva? Hon dricker ganska bra, sätter i halsen ibland förstås men det tycker jag inte är så konstigt. Det är just det där med att tippa glaset som verkar vara det svåra.

Annars går det väl inte direkt framåt med maten, hon äter litegrann varje gång vi äter, men inga mängder och absolut inte så att hon blir mätt av det. Vi ammar vidare, helt enkelt. Favoritplockmaten är fortfarande falukorven, men den har fått konkurrens av köttbullen. Det gick mycket bra med ugnsstekt potatis förra veckan, så det ska vi göra i helgen tror jag. Guacamoledoppade grönsaker gillar hon fortfarande, och det mesta går ner om man doppar en majskrok i det. Makaroner och köttfärssås verkade hon också gilla, men hon tröttnar så snabbt och då åker allt i golvet snabbare än snabbast. Gröt på sked som hon själv får ta dissar hon numera, men vi provar ibland för att se om hon råkar ha en bra dag just den dagen. Annars kan man alltid doppa en majskrok i gröten, då är det plötsligt en delikatess! Spännande är det i alla fall, det här med bebismat.

2 reaktioner på ”Smoothien

  1. Nu minns jag inte exakt hur gammal Esme var när hon fick styr på muggen, förmodligen var det i alla fall innan hon fyllde ett, men däremot vet jag säkert att det skedde exakt en dag efter att hon sett en jämnårig kompis dricka som aldrig förr. Så inspiration från andra bebbar ska man inte förakta.

    Och maten, jadu… Det som slår mig är att Esmes ätande började flyta lite bättre när hon fick fler tänder. Framför allt har kindtänderna gjort skillnad.

    • Det kan jag tänka mig, att det släpper lite då. Ska faktiskt bli spännande att se hur hon utvecklas när vi börjar umgås med andra barn genom tex öppna förskolan och senare även dagis. Egentligen är jag otroligt imponerad av Äpplet att hon faktiskt får i sig så mycket mat som hon ändå får, med hjälp av sina tre tänder. Kindtänderna borde ju verkligen revoutionera ätandet 🙂

Kommentera

