Tack, men nej tack

Mjölkstockningen kom på besök i helgen igen, och igår var jag på Närakuten eftersom jag vaknade med feber. Proverna där visade ingenting och jag skulle avvakta och amma som vanligt, och nu är det borta igen, konstigt, men skönt.

Men, det jag tänkte berätta om är själva läkarbesöket. Kommer in och skakar hand med en kvinna i medelåldern. Hon ber mig att sitta på britsen och frågar om jag ammar, och hur gammalt mitt barn är. Jag svarar, och får en motfråga om att amningen väl är inne på sluttampen nu? Jag svarar att nej det kan jag väl inte precis säga att den är, och att vi ammar ganska mycket fortfarande. Därefter får jag en liten miniföreläsning om barn som är 9 månader minsann borde äta vid det här laget och att det finns mycket hjälp och stöd att få från bvc. Hon var allmänläkare, och jag sökte vård för min mjölkstockning. Och vad får jag? Jo, tips om hur jag ska få min dotter att äta mat. Bad jag om det? Nej. Uttryckte jag att det är ett problem att vi fortfarande ammar? Nej, inte alls. Ställde hon en enda fråga för att ta reda på varför vi fortfarande ammar? Nej, hon frågade ingenting, hon bara körde på! Jag blev alldeles ställd, fick inte fram ett ord. Sedan när jag insåg vad hon höll på med, försökte jag förklara att jo vi försöker allt men att det inte går så bra, men att det absolut inte är ett problem för oss. Då tystnade hon i alla fall och sen kunde vi ta tag i det verkliga problemet, min mjölkstockning. När allt var klart och jag gjort klart för henne att jag redan visste ganska mycket om mitt tillstånd, konstaterade hon att jag var ganska påläst, och att jag skulle höra av mig om det blev värre.

Bara på basis av att Äpplet är 9 månader gammal, började hon föreläsa för mig att det nog var dags att avsluta amningen och fokusera på maten. Utan någon som helst bakgrundsinformation. Jag blir så arg! Jag är fortfarande arg, och jag ångrar mig så att jag inte sa till henne att hon verkligen inte hade med saken att göra.

10 reaktioner på ”Tack, men nej tack

  1. Men vilken jävla kärring! Varför skulle du INTE amma ditt barn? Varför skulle du vilja avveckla för att ditt barn är 9 månader? Mitt är snart 8 och jag har då inga planer på att sluta amma än på länge.

  2. Man blir ställd i sådana situationer. Tyvärr. Jag önskar att någon skulle fråga henne om hon känner till WHO:s amningsrekommendation, eller åtminstone den svenska lite ”snällare” varianten, gör hon inte det bör hon inte ge amningsråd.

  3. Förstår din ilska! Och också att du blev ställd. Jag har inte diskuterat min amning med någon vårdkunnig, bara duckat för (i övrigt braiga) BVC-sköterskans antagande för ett halvår sedan om att ”jag väl avvecklar amningen snart”. Nä, jag gör ju inte det.

    • Jag hade helst velat slippa diskutera den, om jag inte själv haft frågor kring den. Men nu har det blivit värre igen och jag måste kontakta vården igen. Men nu ska jag vara mer förberedd 🙂 Äsch, om bara Esme växer som hon ska behöver inte Bvc veta om ni ammar eller inte.

  4. Men åhh vad ARG jag blir!

    Alla läkare borde veta att helamning rekommenderas i 6 månader, delamning i 1 år eller mer…. WHO rekommenderar ju delamning i två år eller mer. Dessutom är det väl upp till var och en hur länge man väljer att amma? Varför ska man behöva bli ifrågasatt…

Kommentera

