2. Berätta om staden du bor i

Jag bor just nu i vår huvudstad Stockholm. Jag har alltid drömt om att bo här, ända sedan familjen var på semester här på sommaren. Älskade att ha en pojkvän i Stockholm, och älskade sedan att bo i Uppsala och ha så nära till Stockholm. Alla roliga butiker fanns där, allt verkade hända där, tunnelbanan var spännande och gick snabbt, allt var coolt, stort och nytt. Nu när jag bor här, tycker jag att allt är för coolt, för stort och för nytt och tunnelbanan är för långt bort och går inte tillräckligt snabbt. Att ta sig till någon/någonstans är ett mindre projekt, i synnerhet med bebis på vintern. Stockholm känns stort och skrämmande och jag saknar tryggheten jag känner i en mindre ort, och jag saknar egentligen att drömma om Stockholm. Kanske är Stockholm min favoritstad, men i små doser och inte som Stockholmare, utan som småstadsbo på besök.

Vad gäller stadsdelen vi bor i, Bromma, (för Stockholm kanske jag inte bor i om man frågar någon som bor inne i stan) så trivs jag inte så bra. Bromma är fint och säkert bra att växa upp i. Men jag känner mig inte alls hemma här, många människor verkar så ytliga och ”stämningen” känns väldigt ”fin”. Trafiken är fruktansvärd och jag avskyr att köra bil här. Jag är oerhört tacksam över att vi har vänner som också bor i Bromma, annars hade jag verkligen vantrivts. Nu fungerar det, och både jag och J är överens om att så snart det är möjligt vill vi flytta.

Det var det. Den här julkalendern verkar bli lite terapi för mig. Jag gillar, men förstår om ni kanske inte gör det 🙂

En reaktion på ”2. Berätta om staden du bor i

Kommentera

