4. Berätta om en person som du beundrar

Oj oj vad jag har funderat på den här luckan. Det finns så många människor som jag beundrar, och faktum är att jag nog beundrar de flesta jag träffar på ett eller annat sätt. Alla har fina egenskaper eller är bra på vissa saker. Men det är väl ett hyfsat trist svar i den här luckan, egentligen.

Sommaren 2007 gick min fantastiska mormor bort. När hon levde insåg jag aldrig hur häftig hon var. Hon växte upp här i Stockholm, eller Vaxholm, egentligen. Flyttade till Dalsland när hon var fyrtio år (eller hur gammal var hon, mamma?) och började arbeta på ett äldreboende. Träffade min morfar som körde taxin hon tåg ifrån tåget, och sedan blev hon kvar där. Hon fick min mamma när hon var fyrtiotre. Min mormor såg någonting gott i alla människor, och hon tyckte att alla var intressanta att prata med. Alla boenden på äldreboendet lyssnade hon på, alla barn som hade något att berätta, alla alkisar utanför mataffären stannade hon till och småpratade med. När vi fikade med henne på det lokala caféet bjöd hon in samhällets original till vårt bord och så pratade hon mer med honom än med oss 🙂 När vi var små var hon en mycket engagerad skogsmulle och Hej Kollikock för alla barn, i skogsmulledräkt och hela kitet. Hon har alltid plockat skräp när hon varit på promenad, och när hon fått rollator hade hon alltid den full med tomflaskor när hon kom hem. Hon var nere i dikena och plockade, trots att hon typ dagarna innan kommit hem från sjukhuset efter att ha opererat in en pacemaker. Sanslöst engagerad hela tiden, outtröttlig och nästan ända tills hon gick bort. Lillasyster C tog studenten den 7 juni eller något sånt, och den 13 juni gick hon bort. Nästan som att hon höll ut över hennes student, och hon var jättepigg den dagen och sedan blev hon dålig nästan direkt efter. När jag skulle åka tillbaks till Uppsala sa hon Hejdå till mig på ett sätt som gjorde att jag nästan visste att det var sista gången jag träffade henne. Vi har många saker som är hennes här hos oss, och det känns väldigt fint. Jag saknar henne väldigt mycket fortfarande, och är definitivt en av de personerna jag beundrar mest.

2 reaktioner på ”4. Berätta om en person som du beundrar

Kommentera

