22. Berätta om något som du är beroende av

Hej. Jag heter Lina, och jag är sockerberoende.

Jag älskar nästan allt sött. Jag älskar lösgodis, småkakor, mjuka kakor, bullar, choklad, tårtor, pajer, muffins, desserter, allt allt allt! Jag anser att det viktigaste när man äter ute är desserten, resten kan kvitta, bara desserten är bra. På julbordet är efterrättsbordet det viktigaste, Janssons frestelse smakar ju samma överallt. Jag dricker inte kaffe utan något sött till (förutom morgonkaffet) och jag fikar aldrig aldrig aldrig utan minst ett bakverk till, gärna två. Jag gillar att dela på bakverken, på det viset får man smaka flest sorter för minst pengar. Jag förstår inte det där att man inte orkar desserten, om jag känner att jag inte orkar desserten, äter jag mindre av huvudrätten, vore ju korkat att göra något annat. Annars anser jag nog att jag har en matmage och en dessertmage. Dessertmagen är alltså tom när man ätit vanlig mat, och är alltså redo att fyllas.

Än så länge tänker jag njuta av allt detta socker, eftersom jag faktiskt verkar ha begåvats med möjligheten att kunna äta sött utan att bli tjock. Men självklart vet jag att det är onyttigt, jag är ju inte korkad. Jag är oerhört tacksam att jag vet vad socker gör med kroppen och att jag, om jag behöver, kan använda mig av den kunskapen och helt enkelt sluta (med mycket disciplin förstås…). Jag är glad att jag slutat med Lätta, minimjölk och andra fettsnåla produkter och istället satsar på smör och grädde.

Nu ska jag göra den där smarriga kladdkakan till morgondagens nyårsfest, med en chokladig ganache på toppen. Yummie!

2 reaktioner på ”22. Berätta om något som du är beroende av

Kommentera

