Bra grej

http://www.modernpsykologi.se/amnen/foraldrarbarn/vand-barnvagnen-ratt.htm

Psykologen Jenny Jägerfeld skriver om framåtvända barn i barnvagn, och jag har känt precis samma som hon har. Att jag känner att det känns fel men inte kunnat dra fram några bra anledningar till varför.

Det borde ju vara ungefär samma grej med att bära framåt i sele. Även om jag personligen skulle känna att det var bättre pga kroppskontakten.

3 reaktioner på ”Bra grej

  1. Hm, ja, men utan att ha läst hela artikeln kan jag bara konstatera att Esme har hatat sin vagn det senaste halvåret. Alltså verkligen hatat. Det enda sättet att få henne att inte gråtskrika i den har varit att hysteriskt muta henne med riskakor, russin, vatten, nappar. Och sen har gråtskriket dragit igång förr eller senare i alla fall.

    Till sist provade vi att vända henne utåt i vagnen, även om vi båda tycker att det är tråkigt att inte ha ögonkontakt med henne. Och plötsligt kan man faktiskt ta långpromenader eller bara gå till affären och handla på sig ett par matkassar tillsammans med Esme igen. Hon är helnöjd.

    Alternativet är förstås att bära henne i sele överallt i stället, men det blir ganska slitigt med en nästan 17-månaders som närmar sig elvakilossträcket.

    • Det är bland annat det här jag tycker att hon skriver bra om i krönikan, hon avslutar med att skriva om sitt eget barn som förmodligen snart kommer vilja åka framåt. I början lägger hon mest vikt vid spädbarn och att det framförallt är viktigast att de åker vända mot föräldrarna då de är små. Och att när man väl vänder vagnen borde ha i åtanke att saker och ting kan påverkas av den uteblivna kontakten med föräldern, och att man kanske behöver kompensera lite för det på andra sätt. Det är i alla fall så jag uppfattar hennes text.

      Jag misstänker att samma sak som hände för er och Esme kommer att hända för oss med Äpplet, även om jag tycker att det känns jobbigt så kommer vi givetvis också vända på henne om hon blir nöjdare så. Självklart har man hellre ett nöjt barn än en ett ledset.

Kommentera

