Helgnöjet

I helgen roade vi oss med att avvänja Äpplet från att amma på natten. Jag tyckte att hon visade på flera sätt att hon var redo för det, och själv börjar jag verkligen känna i hela kroppen att jag inte mår bra av nattsnuttandet. Därför beslöt vi oss för att åtminstone testa, och om det inte gick, bara låta det vara ett tag till.

Jag vet själv att jag inte har motivationen att göra det helt på egen hand, när det är så enkelt att amma och jag själv somnar om ganska snabbt. Vet att jag skulle falla för frestelsen alltför lätt. Därför fick J ta de första två nätterna. De gick över förväntan bra, även om J var rätt slut. Äpplet sov ungefär som vanligt, och blev inte direkt upprörd över att inte få snutta sig igenom natten. Jag sov på en madrass i vardagsrummet, men kunde knappt sova alls. Inte konstigt med tanke på att jag är van att ha Äpplets varma lilla kropp tätt emot min hela nätterna. Jag tog i alla fall natten till idag ensam, eftersom J ju jobbar som vanligt. Det gick faktiskt bättre än jag trodde. Även om hon vaknade som vanligt, lyckades jag att inte få panik och ta den enkla vägen, utan buffa och smeka och sjunga istället. Hon vaknade och grät tre gånger, och det är just den där gråten som är stora skräcken på natten, inte gråta inte gråta inte gråta är som ett mantra om nätterna. Klarade som sagt även gråtuppvaken, men sista gråten var vid 05, och då hade hon ändå sovit från 22.30, så då ammade vi. Sittandes dock, inte liggandes och hon somnade av nappen istället för bröstet, ända en liten framgång. Jag hoppas att det går bättre och bättre för varje natt nu, annars vetifasiken om jag orkar,  det tar på krafterna att vakna så varje natt, och målet är ju att allas sömn ska bli bättre, även Äpplets. Blir den inte det, tycker jag nog inte att det är värt det.

Jag hade lite förhoppningar om att hon skulle äta bättre om dagarna, men det är ingen förändring på den fronten ännu. Kanske tar lite tid, vad vet jag. Än så länge har inte amningen i övrigt påverkats, vilket jag är så tacksam för, eftersom jag verkligen vill behålla den på dagtid ett tag till.

9 reaktioner på ”Helgnöjet

  1. Håller tummarna och följer med spänning! Här försöker vi ju att få lilla ladyn att överhuvudtaget äta mat på dagen och det går ju sådär.

  2. Hoppas det går bra i fortsättningen! Jag funderar också lite på det där med nattamningen. innan åt hon liksom mer på nätterna, nu snuttar hon mest känns det som. Kanske ska försöka att få henne att somna om utan bröstet.

    Och maten alltså. Innan gick det så bra med plockmat, men nu ska allt ner på golvet! Det enda som funkar är banan och apelsin. Och välling då. Ikväll gick det dock bra med riskaka med mjukost.

    • Det var så jag kände också. Fast det har varit så ett tag, men jag har liksom inte känt att det varit rätt läge förrän nu.

      Ja, det där med maten är ju verkligen svårt. Alternativet hade ju varit puré, och det hade nog gått ännu sämre! Ikväll åt hon faktiskt thaigryta med god aptit. Ska bli roligt när de faktiskt äter bra!!

      • Jag har testat puré igen, men det gick inte alls. Nåja, idag åt hon några pannkaksbitar och så länge hon ammar och dricker välling är det nog ingen fara.

      • Jag är väl egentligen inte orolig, men snart är hon ändå ett år och jag skulle tycka det vore roligt om hon började äta mer. Men kanske gör hon det om vi helt avvecklar amningen, och det vill jag inte göra riktigt ännu. Vi testar också puré med jämna mellanrum, men den möts alltid av en ihopknipt mun!

  3. Precis så där gjorde ju vi och det blev bättre och bättre för varje natt. Första natten vaknade han (visserligen enligt vad hans pappa sa…) var femte minut men sen hade vi en topperiod när han bara vaknade ca 2ggr per natt! Nu vaknar han oftare igen men somnar om snabbt med napp (så det är som när han ammade nästan förutom att jag har mer rörelsefrihet och att pappa kan hjälpa till).

    Emil har väl aldrig ätit jättedåligt men han åt inte särskilt mycket under tiden jag ammade. Nu äter han ungefär 100g per måltid och han får halvmosad mat och har äntligen börjat öka lite i vikt.

    Lycka till! Och fortsätt ta det easy, kör på det som funkar!

    • Tack 🙂

      Inatt var en katastrofnatt och jag är helt död idag. Ska försöka samla ihop mig själv och mina krafter och orka igenom en natt till, hoppas på lite framgång. Vad skönt att ni lyckats så bra! Är ju jättebra att du får hjälp av Emils pappa, och att få sova med lite mer utrymme gör underverk för en värkande kropp tycker jag! Härligt!

Kommentera

