Lchf

Idag var vi på Brommafika hos R och M. Många intressanta diskussioner blev det, bl.a. om lchf (lågt kolhydratintag, högt fettintag). Någon sa att hon hört att vissa anser att föräldrar som ger sina barn lchf-kost borde anmälas till Socialtjänsten. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan tänka så. Det är ju helt vanlig mat! Jag tror knappast att stenåldersmänniskornas barn dog för att de inte åt pasta. Uppenbarligen gick det utmärkt. Men självklart ska barnen få äta kolhydrater, det är ju en del av vår kultur, men anmäla för att man ger sina barn ägg och smör?! Hallå, var gick det fel?

När jag ändå är inne på lchf… Många tror, i synnerhet människor som tränar mycket av någon märklig anledning, att vi behöver kolhydrater för att fungera. Men, I’ve got news for you! Kolhydrater är det enda vi klarar oss utan, eftersom kroppen kan tillverka de kolhydrater den behöver på egen hand. Fett och protein klarar vi oss inte utan, då dör vi. Och mineraler och vitaminer också, förstås. Borde inte det faktumet vara något som liksom tar död på hela debatten kring det här? Tydligen inte.

Och det här ständiga tjatet om frukt! ”Men man måste faktiskt äta frukt, annars får man inte i sig vitaminer!”, är ett ständigt argument mot lchf. Nej, det måste man inte, för alla viktiga vitaminer finns även i grönsaker. Så det så! Frukt ÄR godis, därför äter jag hellre choklad till mellanmål, om jag inte äter lchf, då kan jag ju alltid ta ett ägg.

Jag äter inte lchf själv, jag är sockerberoende och älskar sötsaker. Men jag är glad att jag vet det jag vet, jag kommer nog äta mer åt lchf i perioder. Jag tycker inte att alla ska äta det, det kan vara svårt och krångligt och passar inte alla. Men jag är så trött på debatten när det finns så tydliga fakta som talar emot att lchf skulle vara farligt. Det finns inte forskning gjord på någon kost, varken lchf eller tallriksmodellen. Man kan inte säga något om något, om man ska se krasst på det. Men jag är säker på en sak, och det är att Äpplet alltid kommer få naturligt riktigt smör, istället för en kemisk blandning som kallas margarin (som nu Unilever mfl med Livsmedelsverket i spetsen nu sänker priserna på, när de insett att folk börjar förstå vad det handlar om…).

4 reaktioner på ”Lchf

  1. word! har du läst expressens lchf-bilaga? väldigt bra tycker jag, känns som den kan tilltala även de mest kritiska motståndarna.

  2. Det finns ju massor av dieter och olika kosthållning som passar olika människor och olika familjer i olika delar världen. Huvudsaken är väl att barnen får en varierad och näringsrik kost och att individen verkar må bra. Fattar inte det där med att anmäla. Då borde man vä kanske anmäla annat i första hand. Det finns så många barn som far illa fysiskt och psykiskt, anmäl där istället för att noja över lite ”annorlunda” kost.

    Är det inte BVC som hela tiden tjatar om att små barn behöver mycket fett och bara lite fibrer i sin kost. Låter ju som att LCHF kan vara rätt så lättsamt för småbarnsfamiljer.

    • Ja, jag tycker precis som du. Om de nu tycker det är så farligt med lchf borde man väl anmäla vegetarianer också, och det känns ju också helt befängt. Nej, så himla konstigt.

Kommentera

