Blåbär

Igår köpte jag två nödsituationsbarnmatsburkar (långt ord det där), för det är så bra att ha när jag äter något som inte är så Äppelvänligt, som sallad. Testade en av dem till lunch igår, en ekologisk ettårsportion pasta med tomat och basilika. Och oj vad hon åt! Testade att mata för första gången på flera veckor, och det gick faktiskt jättebra. Det är ju inte ens en halv burk hon äter, men tro mig, det är bra! Till efterrätt fick hon konserverade blåbär som vi fått av en släkting till J, nomnomnom sa hon, så det var nog gott! Jag tycker att det är bra att det fungerar att mata ibland också, hon får ju i sig mer mat då och då kanske hon förstår att man kan bli mätt av maten också, och inte bara leka med den som hon oftast gör. Vi har oftast inget emot det, det är ju liksom det som hela vårt tänk går ut på, men visst är det kul att det går åt ”rätt” håll och att mat blir mat och inte bara lek.

image

3 reaktioner på ”Blåbär

  1. Precis sådär har det varit med Flora nu också….då vi gett matbitar. Det mesta leks med och hamnat på golvet och det har slutat med att jag får amma som en tok för att hon ska vara mätt och sova bra. Men jag orkar inte amma sådär mycket mer så vi har börjat mata två mål om dagen. Jag gör storkok på bebismat som jag sedan gör slät pure av och lägger i små burkar i frysen. Och helt otroligt så ha damen börjat sova väldigt mycket bättre på nätterna. BLW är kanon, men ibland passar det inte alla för att få en fungerande dagsrytm (och nattrytm också). Tycker att det skönt att kunna kombinera. Tex ge en rejäl pastasås med tomater, morätter, lök och linser och sedan låta pastan vara det som BLW’as efter man matat in pastasåsen.

    • Jag läste ditt inlägg om maten, och dina barn är ju verkligen levande bevis på att alla barn är så olika. Jag hoppas också att vi kan komma fram till en bra kombination av matning och BLW, för jag ser verkligen fördelarna med båda delarna. Ser verkligen fram emot när Äpplet för fler tänder och kan äta mer av vår mat, mat är en så stor del av vårt liv.

      Hoppas det fortsätter gå bra för Flora och er!

Kommentera

