FP, FK och allt

Nu har jag varit föräldraledig i ett år. Jag har snålat med föräldradagarna så mycket jag kunnat, utifall att något skulle hända. Jag tackar mig själv för att jag gjort det, annars hade jag inte kunnat fortsätta vara hemma till i höst. Från och med Äpplets ettårsdag nästa vecka kan jag ju inte ta ut två dagar/vecka som jag hittills gjort, utan måste ta ut fullt för att behålla min SGI. Hade en plan som gick ut på att jag kunde vara arbetslös en del av veckan och föräldraledig andra delen, men då måste jag ju ”stå till arbetsmarknadens förfogande” de dagarna, och vara redo att ta vilket jobb som helst ungefär. Och det kan jag ju inte, och vill inte, för jag vill ju bara vara vid-behovs-anställd på en avdelning, så den planen fungerade inte. Nu, efter lite funderande fram och tillbaks, tror jag att jag kommer strunta i hela SGI-grejen och bara fortsätta vara ledig och tänka lite mañana mañana. Det ordnar sig. Inför nästa barn, som inte kommer att komma till oss förrän vi själva bestämmer det, kommer jag att ha jobbat ihop en ny SGI och behöver inte längre oroa mig för den.

Jag hatar hela det här skitsystemet av hela mitt hjärta. Innan Äpplet kom var jag tvungen att, gravid i vecka 35, gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig för att kunna behålla min SGI inför föräldraledigheten. Det är så knäppt, jag kan liksom inte ”leva på J” i fem veckor, utan måste söka bidrag för att det ska se bra ut pappret. Så knäppt alltihop.

 

10 reaktioner på ”FP, FK och allt

  1. Ja herregud, som jag planerat mig blå för att inte torska SGI:n nu när jag gått ner i arbetstid. Men vete sjutton om det är värt det. Och tvåbarnsklausulen ska vi inte ens tala om. Vet nån vad det är för ideologi bakom att försöka få folk att skaffa barn tätt?

    • Tvåbarnsklausul?? Åh nej, är det något mer jag borde tänka på? Suck!

      Ah, jag tänker också på ifall det är värt det, att vända ut och in på sig själv för det där när det kanske ändå inte spelar någon roll.

      • Sorry, jag syftade på det jag trodde att du själv skrev om, att man får behålla sin högre SGI även om man gått ner i arbetstid, men endast om man blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader från förra förlossningen. Ingen ”värre” klausul än så alltså. Men konstigt är det.

      • Aha, jag förstår! Det var ju ”skönt” att höra, inget jag totalt missat alltså 🙂 Då förstår jag att det har varit krångligt att få ihop det för dig när du gått ner i arbetstid.

        Jag har bestämt mig för att strunta i alltihop och bara fortsätta vara hemma, ta två-tre dagar/vecka och att vi klarar oss främst på Js inkomst, självständigt och bra… Men så får det blir just nu!

  2. Oj, det lät bökigt! Jag hatar administrativt krångel! Samtidigt är jag ju tacksam att jag faktiskt kan vara hemma i över ett år med lillen, det är ju ingen självklarhet för alla. Men det här med tvåbarnsklausul låter skrämmande…fast jag säger väl som du mañana, mañana

    • Nej, det är det verkligen inte. Självklart är jag ju också tacksam, men kan tycka att vissa grejer i det här systemet är konstiga. Som att det är bättre att ta bidrag än att inte ta osv.

  3. Vi planerar att sätta K på dagis i augusti 2013. Hur vi ska lösa detta ekonomiskt/praktiskt vete fåglarna. Min mamma har eget företag och SC’s mamma är ledig en dag i veckan så med deras hjälp och sparade föräldradagarna kanske det går…. Inte lätt det där!

    • Förstår er precis… Men ni har SCs mamma nära åtminstone? Det underlättar väl lite? Det här är första gången sedan jag flyttade hemifrån som jag ångrar att jag flyttade till andra sidan Sverige… 😛

      Jag tror att det är tack vare att jag sparat så på dagarna och att jag ”levt på J”, som jag kan vara hemma ända till i höst, annars hade vi nog snällt fått sätta henne på dagis nu.

  4. Ibland är jag glad över att jag liger på lägsta nivån på min SGI. Det kan liksom inte bli värre och jag behöver inte tänka på det alls. Planen var ju att jobba upp SGI’n inför ett andra barn, men jag hann inte det, hon kom ju typ ett år för tidigt. =O)

Kommentera

