Barnmat

Kostdoktorn skriver om att många föräldrar väljer att inte följa Livsmedelsverkets råd om att endast servera lättprodukter till barn. Det glädjer mig att läsa, personligen slängde jag de två senaste broschyrerna från Bvc om mat till barn från ett års ålder. Det var efter att jag läst rådet om att man bara ska ge lättmjölk till sitt barn, och självklart ser resten av råden likadan ut, margarin, matolja, lättfil, light bla bla bla. Jag skulle aldrig ge Äpplet margarin eller något liknande. Nej, tacka vet jag smör, grädde och standardmjölk. Om det serveras enligt Livsmedelsverket på Äpplets framtida förskola, vet jag faktiskt inte hur vi kommer att göra, om vi kanske kommer att försöka påverka det på något vis. Mat är viktigt för oss, och jag tror att maten vi väljer påverkar våra kroppar mer än vi tror.

8 reaktioner på ”Barnmat

  1. Nej jag förstår inte alls varför man ska ge lättprodukter till små växande barn. Speciellt inte om man har ett kräset barn som äter lite åt gången. Så hemma är det grädde, smör och röd mjölk (de gånger hon nu går med på att smutta på komjölken) som gäller. På förskolan har jag för mig att det är mellanmjölk och Bregott på menyn, men jag har inte tagit någon fajt om det.

    • Ja, men exakt. Men då är deras lösning att tillsätta ”matfett”, varför inte bara ge en fet och bra produkt från första början? Som dessutom smakar mer och inte är processad. Mellanmjölk och Bregott tycker jag är jättebra, det hade jag inte heller bråkat om!

  2. Meh, är det sant?! Växande barn ska väl inte ha lättprodukter, vad är det för trams?
    Är inte mycket för lightprodukter till vuxna heller, håller man sig till ”rena” alltså inte inte så mycket halfabrikat + sunt förnuft så är man hemma.

    • Nej, här äter vi aldrig light nuförtiden, men minns för bara ett par år sedan när vi bara köpte lättprodukter. Så skönt att vara lite klokare nu 😀

  3. Håller med dig. Är det för att de produkterna är berikade som de rekommenderas? Jag tror som MW skriver att man ska passa sig för just halvfabrikat, det är mycket salt, e-nummer och dåliga fetter som gömmer sig i dem… göra från grunden är faktiskt inte särskilt svårt, eller jobbigt heller för den delen. Mat är ju rätt lågprioriterat nu känns det som, och då blir det bara ”bukfylla” istället för sund, näringspackad mat som ger barnen energi utan massa socker och kolhydrater..

    • Jag tror att det delvis beror på det. Sedan finns de väl en allmän uppfattning om att man ska äta kalorisnålt? Den uppfattningen är väl lyckligtvis på väg att förändras, tycker jag hör färre och färre som kör lightprodukter. Men det som dessa produkter är berikade med finns ju naturligt i andra produkter, så jag förstår inte varför man inte kan satsa på den ”riktiga” maten från början. Jag är väldigt bortskämd med en sambo som älskar mat och även att laga den, i princip alltid från grunden, så jag har det väldigt bra. Men det är nog som du skriver, att hos många har mat bara en funktion; att göra alla i familjen mätta, och då tar man den enkla vägen. Jag förstår dem verkligen, jag hade säkert gjort det också om jag inte haft min sambo.

  4. Jag förstår inte det där! Barn som växer och rör på sig, varför skulle de äta lättprodukter? Det är något skumt med det och Elly kommer då inte att få lättprodukter!

Kommentera

