Vacuumtid

På onsdag ska jag på anställningsintervju! Yeay! Hoppas på sommarjobb fyra veckor i sommar plus att jag kan få hoppa in på timmar när det behövs. Det vore toppen.

Inför intervjun bad avdelningschefen mig att ta med ”lite papper”. Det enda pappret jag kan komma på att ta med är mina studieintyg, något annat har jag inte. Åtminstone inte som är intressant för anställningen. Ett stort problem som jag ser det är att jag inte har några färska referenser. Min senaste referens är från sommarjobbet 2010, och de har jag ännu inte lyckats få tag i, och tänk om de inte kommer ihåg mig? Min praktikhandledare sedan två år tillbaks mindes mig inte och kunde inte vara min referens. Det känns som att jag levt i ett vaccum i över ett år. Jag har kämpat som ett djur med vaknätter, amning och matintroduktionskrångel, blöjbyten, flytt, lägenhet och vardagspyssel – i hemlighet liksom, utan att någon utomstående sett något alls. Kanske mitt hittills tuffaste jobb, och ändå kan jag inte använda mig av den erfarenheten, på annat sätt än att alla förstås vet vad man håller på med som föräldraledig. Jag menar inte att jag på något vis slängt bort ett år av mitt liv eller att folk inte tycker att det är en merit och en utmaning att bli förälder. Men inför framtida anställningar spelar det här året förmodligen ingen roll. Vad ska jag säga till avdelningschefen om jag tvingas komma till intervjun utan en enda referens, med ursäkten att ”de inte minns mig”? Kan en intervju få en sämre start än så? Hm…

6 reaktioner på ”Vacuumtid

  1. Vad roligt med intervju! 🙂 Måste säga att man inte brukar behöva presentera referenser under intervjun – de som anställer vet att man vill hinna ”förvarna” personen i fråga. Så man brukar kunna återkomma med referenser efter intervjun om de vill kontakta dem, så du kommer säkert hinna få tag på sommarjobbet!

    • Jo, hoppas det ordnar sig. Problemet är ju att referenserna är så gamla… Men hoppas mitt sista hopp vill ställa upp.

  2. Grattis till intervjun!
    Jag måste börja söka nya jobb snart och det känns inte helt lätt att ta sig ur den här bubblan jag lever i nu, har svårt att bara tänka på jobb. vill bara skjuta upp allt sånt och stanna kvar här för evigt, så känns det just nu i alla fall. Jag vet inte heller hur jag ska göra med referenser, har bra referenser från ett jobb jag hade för några år sen, efter det jobbade jag på ett ställe där jag och chefen hade en konflikt, det känns ju så där…

    • Tack!

      Nej, jag vet, det är verkligen en liten bubbla vi levt i, eller lever i. Vill inte riktigt heller sluta vara hemma med E, men samtidigt längtar jag efter att göra något annat ett tag, och framförallt att få klart skolan. Tror jag kommer sakna den här tiden enormt mycket.

      Men kan du använda dem gamla, bra referenserna så kan du väl ta dem? Om du har kontakt med dem och så är det väl bara bra!? Jobbigt med konflikter, i synnerhet med sin chef, usch!

  3. Men du, du kan ju lika gärna ha en av dina lärare från utbildningen som referens, om du fått bra kontakt med någon där. Inget konstigt eftersom du fortfarande studerar. Kanske kan vara en hjälp på vägen?

    • Det var läraren som inte kunde ställa upp, förstår det eftersom det var så längesen, hon har ju mängder med studenter. Tack ändå för tipset!

Kommentera

