13 månader

13 månader gamla Äpplet är världens gladaste unge, och det säger alla som träffar henne också. Det finns förstås tillfällen när hon inte är så glad, men jag är inte heller så glad när jag är övertrött/hungrig/frustrerad över att saker inte går som jag vill.

Hon älskar att dansa och dansar till allting som kan uppfattas som rytm; reklamjinglar, ringsignal på mobilen, en matberederare, dammsugare, hårfön. Svänger på lilla blöjrumpan, böjer knäna och shakar loss! Det är omöjligt att inte själv börja dansa, eller hålla sig för skratt för den delen…

De sista dagarna har hon blivit mycket mera barn, och med det menar jag att hon har blivit så oerhört mycket mer bestämd och protesterar högljutt när hon inte får som hon vill. Det är inte gråt, utan bara skrik, och hon tystnar så snart hon får som hon vill eller blir distraherad av något annat. Hon har alltid haft integritet, det gillar vi förstås! Hon gillar inte att klä på sig kläder, i synnerhet ytterkläder, men så snart allt är på står hon vid dörren och vill ut.

Sover gör hon fortsättningsvis mest i vår säng. Om dagarna max två timmar i spjälsängen, och på kvällarna sover hon första passet i den, men så snart vi gått och lagt oss vaknar hon och sen sover vi alla tre vidare i dubbelsängen. Det trivs vi alla absolut bäst med, jag skulle vara helt förstörd om vi inte samsov, förstår inte hur andra klarar det. Ammar gör hon nu 2-4 gånger per natt, men som inatt blev det bara en gång eftersom hon hör och häpna sov i ett svep från 22 till 05! Helt otroligt. På dagarna blir det amning om hon inte äter tillräckligt av annan mat, vilket jag också trivs bra med, men jag skulle gärna börja trappa ner för att ganska snart sluta amma. Men jag vill heller inte stressa, vill gärna tro att det löser sig lite mer naturligt än att vi ska sluta tvärt en dag.

Vagnen fungerar jättebra nu i jämförelse med förra våren, men jag är glad att det är i princip snöfritt nu så att vi kan börja med selen igen (har inte vågat på vintern). Eftersom hon inte är så tung, elva kilo (och 75 cm lång förresten!), tycker jag att magbärande fungerar fortfarande, men jag ska börja experimentera mer med ryggbärande eftersom jag tror att det kanske blir bekvämare för oss båda med tiden. Trivs väldigt bra att varva sele med vagn, och får känslan av att Äpplet gör det också.

Hon går nu utan större problem inomhus, och vi tränar med skor utomhus nästan varje dag men det är ganska vingligt. Det är svårt med nivåskillnader, sand och gräsmatta och upp- och nedförsbackar. Bäst går det alltså på plan asfalt! Hon har klättrat ner för sängen en gång med lite pappahjälp, men vi ser att det är lite på gång. Att hon börjar lite smått att ta ett ben först, men sedan tvekar hon och slutar. Ingen panik med klättrandet upp och ner, känner vi!

Hon har alltid gillat att vara nära, och nu tar hon många initiativ till det själv. Vill ofta pussas och då säger hon ”paaa” och öppnar munnen och kommer farande med en väldigt fart! Mysigaste små pussarna man kan få, så klart. Kramas gör hon ofta, och vill gärna lägga huvudet på ens axel och vila en stund. Sitter i gärna i famnen på kvällarna och kollar lite på teve med oss, kvällvällingen vill hon också äta i famnen.

5 reaktioner på ”13 månader

  1. Stolta mormor och morfar längtar också.Lilla söta goa Äpplet
    och hennes goa mamma och pappa 🙂 Snart är ni här

  2. Oj, nu gick det att kommentera, försökte jättelänge igår.

    Äpplet och Elly verkar vara ganska lika till sättet, Elly är också ett väldigt glatt barn, men har också ett stort närhetsbehov.

    Jag känner likadant om samsovningen, skulle gå sönder av att låta Elly sova i sitt rum. Som tur är så är Niklas inne på samma linje, hans kompisar har börjat låta sin bäbis sova i eget rum och Niklas sa att han absolut inte vill ha det så.

Kommentera

