Men åh!

Alltså, den här hen-debatten, varför måste folk envisas med att missförstå hela grejen? Eller är det jag som missförstår? Det handlar väl ändå inte om att vi ska ersätta hon och han med hen, utan använda oss av hen när vi inte vet om det är en hon eller han? Eller att det faktiskt finns människor som inte anser sig vara en hon eller han, och där hen är det som passar bäst? Vi ska inte radera ut könen utan bara underlätta språket. Istället för att hålla på med hon/han osv osv kan man skriva hen, texten flyter på bättre och allt blir frid och fröjd. Och den som inte vill använda hen, kan väl helt enkelt bara låta bli? Och låta de som känner att det behövs i deras liv, använda ordet hur mycket de själva vill?

Det känns som en ickedebatt, och jag blir så trött av att läsa om den, men kan inte låta bli. Lite som lchf, ergonomiskt bärdon etc, jag läser ”den andra sidans” åsikter, irriterar mig och varvar upp mig. Dumt!

4 reaktioner på ”Men åh!

  1. Mmm, jag håller med dig. Antar att precis som du (och jag) gillar att läsa och uppröras är det samma sak med motståndarsidan. Vi människor verkar gilla att störa oss lite. Jag har själv lite svårt för hen. Alltså inte själva fenomenet men att använda det själv (åtminstone muntligt, mkt lättare i skrift)och jag tror det beror på att jag överlag har svårt för förändringar. Jag tror det gäller för många.

    • Ja precis, det är liksom roligt att bli upprörd och störa sig! På något sätt…

      Angående hen, så är det inget jag personligen använder, och jag har ännu inte hittat något ställe där jag behövt använda det. Men det jag inte förstår är varför alla missförstår grejen, och vill man inte använda hen så är det ju bara att låta bli, men låta de som vill använda det gör det. Men om det vore så enkelt skulle väl övriga världen se helt annorlunda ut också 😛

  2. Ja, folk på Twitter och lite varstans har ju blivit helt tossiga och ba’ ”meh, våra barn blir ju förvirrade om de bara ska vara hen istället för hon och han!” Suck säger jag bara…

Kommentera

