Den rosa tröjan

Jag hittade en blogg som länkade till en annan blogg, och där fanns det här fantastiska inlägget om en rosa tröja. Inlägget är på engelska, och jag brukar vanligtivs aldrig orka mig igenom inlägg på engelska, men nu orkade jag, och snälla, gör det ni också! Inlägget avslutas såhär…

”Because IT’S NOT ABOUT THE CLOTHES, THE CARS OR THE DOLLS. It’s about self-confidence and feeling secure in being who you are. Sorry about the repeating here, but when parents start to figure that out – that’s when we are on the way to make this world a better place for our kids.”
Jag tycker att det är så otroligt viktigt det där. Att det är vi som lär barnen att det inte är ok för en kille att ha en rosa tröja, eller att vara annorlunda. Det är vårt ansvar att ge barnen hela världen, och inte halva. Inte bara den blå världen för en kille, och den rosa för en tjej. Jag vet att många i min närhet tycker att jag är löjlig när jag hetsar om att Äpplet ska få ha lika många traktorer som dockor, och att hon ska få ha kläder i regnbågens alla färger, men jag tycker att det är så viktigt! Viktigast av allt är att vi visar för henne att det är lika ok att leka med såväl traktorn som dockan, och att hon är fin i alla sina kläder, inte bara den där prinsessklänningen. Jag har så svårt att formulera mina åsikter, och jag vet att jag har svårt för att förklara för andra varför det är så viktigt. Därför vill jag länka till andra som gör det bättre, så in med er och läs det där inlägget bums!
6 reaktioner på ”Den rosa tröjan

  1. Jag håller verkligen med!

    Fast ibland kan jag känna att jag blir överdriven – åt andra hållet. Vill inte klä K ”alltför flickigt” eftersom jag tror att hon BARA ska bemötas med en massa gullegull och åååååh så sött. Men å andra sidan vill jag att hon, oavsett kläder leksaker osv ska känna sig trygg och säker. Det är ju himla viktigt att ett barn (oavsett kön) får beröm för andra saker än sitt utseende, att man är annat än söt som flicka och tuff som pojke. Klurigt det där.

    • Ja jag vet, jag kan också bli det. Försöker klä henne ”flickigt” hemma, och lite mer neutralt när vi ska iväg eller om vi ska träffa folk som jag vet inte riktigt tänker som jag, för att påverka lite i smyg 😀 Det är jätteviktigt, jag håller verkligen med dig!

      • Haha, precis sådär är jag med. I vissa sammanhang bryr jag mig inte så mycket vad han har för kläder och i andra känner jag verkligen vikten av smygpåverkan 🙂

      • Ja, men jag tror det är så vi får jobba litegrann 🙂 Påverka i smyg för de som inte riktigt har tagit till sig det här med jämställdhet…

  2. Du är INTE löjlig som bryr dig om sånt! Du har mitt fulla gudmoderliga stöd i detta och jag lovar att aldrig köpa en rosa bok med titeln ”Alla flickor är prinsessor” till er lilla skatt! Tusen tack för trevligt kalas! Kalas är bäst.

    • Nej, jag vet! Men jag vet att andra tycker att jag är det, och jag läser om så många som tycker det, som hela den här hen-debatten t.ex. Jag tvivlar inte en sekund på att jag har ditt stöd, och det känns jättebra!

      Tack själva! Älskar bajsboken!

Kommentera

