Loppislördag

Idag har vi varit på vår traditionsenliga loppisrunda. På lördagar i Västerås öppnar Läkarmissionen klockan 10, och där brukar vi börja rundan, för att sedan fortsätta till Lifecenter, Brödet och fiskarna och sedan  avsluta med Stadsmissionen på Hälla.  Idag var vi inte ute efter något särskilt, och inte hittade vi direkt något heller, så det var ju på sätt och vis bra. Jag hittade en teakbricka att ha på vardagsrumsbordet, och på Stadsmissionen köpte jag en rosvas och en liten vas i tunt tunt glas som jag tänker fylla med vitsippor när de dyker upp. Annars är vi riktiga porslinsnördar och köper nya tallrikar och uppläggningsfat nästan varenda runda. Jag skulle aldrig få för mig att köpa nytt porslin nu, när det finns så otroligt mycket fint på loppis nu för tiden. Idag hittade jag jättefina tallrikar och fat från Rörstrand ur serien ”Gunhild”, riktigt skört och fint porslin, jag älskar sånt! Men det passar inte riktigt in i vårt funkistänk, men väl i en framtida sommarstuga. Dock fick ”Gunhild” stanna kvar på Lifecenter idag, eftersom jag inte riktigt kunde se var vi skulle få plats med dem, eftersom våra skåp är fyllda till bristningsgränsen med porslin.

Helst hade jag velat visa en bild på något fint porslin, men hittar ingen. Återkommer.

4 reaktioner på ”Loppislördag

  1. Min svärmor är som du, handlar ohemula mängder begagnat porslin. Ganska harmlös hobby i och för sig, men jag förstår inte riktigt vad hon ska med allting till. Jag menar, hon är ju inte direkt i familjebyggarfasen som ni, utan ensamstående änka med en katt. Men det fyller kanske någon inre tomhet för henne, att ha skåpen fulla med porslin?

    • Haha 🙂 Ja, det kanske är lite sämre om man inte använder sakerna… Vi använder faktiskt allt vi köper, på ett eller annat sätt. Jag skulle säkert kunna börja samla porslin, tycker det är så fint och i synnerhet begagnade. De har en historia liksom, man kan sitta och fantisera om vad porslinet varit med om tidigare… Jag förstår din svärmor!

Kommentera

