Om livet

Jenny skriver så himla bra med hög igenkänningsfaktor, om hur jobbigt det kan vara att få barn, och att saker och ting inte alltid blir som man tänkt sig.

Jag upplever det som lite tabu att erkänna att man inte alltid tycker att det är så himla roligt att ha barn. Om man råkar berätta lite om en jobbig sak, som att man är rätt slut efter att inte fått sova (pga vaken bebis eller för att man helt enkelt fått fucked up sömn efter alla tidigare vaknätter), så ska någon jättesnabbt släppa en trist kommentar om att vi ju faktiskt har en fantastisk och glad unge. Ja, har jag sagt något om det faktumet? Det är ändå skitjobbigt att inte sova. Tänk om jag hade väckt dig en gång i timmen hela natten och tvingat dig att vara vaken en kvart i stöten pga jag skrek dig i örat?

Jag vet inte hur jobbigt vi haft det i jämförelse med andra, men man ska inte jämföra egentligen. Alla har det jobbigt på sitt sätt, för även om man inte haft en kolikbebis, är bebisskrik ändå jobbigt att lyssna på. Även om det bara är i en kvart istället för tre timmar. Jag vet i alla fall att jag aldrig skulle rekommendera någon att flytta när ens första barn bara är två månader, det kan bli dödsstöten för ett redan hårt prövat förhållande om man inte pratar med varandra. Jag är otroligt glad över att ha Äpplets första år bakom mig, fyfan vad jobbigt det varit. Nu är det för det mesta sjukt kul att ha henne, vi kan faktiskt umgås nu, som två människor, och inte en människa och ett ”husdjur”. Även om vi ibland frågar oss vad vi håller på med, när vi gör sånadär knäppa saker som bara småbarnsföräldrar gör (kommer inte på något exempel nu…), så är vi faktiskt glada för det mesta just nu. För bara några månader sedan var vi för det mesta ganska uppgivna och trötta.

Förresten, inatt sov Äpplet till 05.30 i resesängen! Sedan morgonammade vi och sov vidare till 07.45. Helt utan minsta lilla sömnmetod sover faktiskt Äpplet hela nätter kanske tre nätter av sju! Det är lycka!

6 reaktioner på ”Om livet

  1. Jag känner SÅ igen mig också i det du och Jenny skriver om. Har dessutom också jämfört K med att ha husdjur för många gånger känns det så. Det är himla härligt att vi kan vara ärliga tycker jag. Mer ärlighet och mindre fejk!

    Och när ni kommer hem efter påsk vore det kul att ses igen 🙂

    • Ja, jag tycker det är skönt, för mig har bloggen och andra mammabloggar blivit ett ”andningshål” för mig där jag faktiskt får lov att spy ut allt utan att någon droppar sånadär trista kommentarer.

      Jag vill också ses!

  2. Skönt att hon sover så bra nu!

    Och jag håller med dig, det är som om man inte får vara ledsen/trött/sur för att man tycker att det är jobbigt. För det ÄR ju jobbigt att ha en bäbis! Visst, det är underbart och Elly är det bästa som har hänt mig, men ibland är det pest. Vissa dagar är jag bara så trött och andra är jag så uttråkad och vill bara sura. Men nej då, säger man något så ska någon säga att man har ett sådant fint barn. Jag vet, men ändå!

Kommentera

