Dont touch me

Äpplet har börjat med en ny grej som jag inte förstår mig på… När vi ska natta henne, eller bara lägga för en liten nap, blir hon skitarg på oss om vi lägger en hand på henne eller stryker henne över ansiktet. Vi har alltid gjort det, men nu plötsligt blir hon helt galen om jag ens sträcker mig efter henne, och så slår hon bort mina händer och skriker. Men om jag tar upp henne klamrar hon sig fast vid mig som en liten apa, och ibland kan hon till och med somna så, precis som hon gjorde när hon var liten. Hon är inte överdrivet klängig när hon inte ska sova, och hon tar heller inte bort våra händer då heller om vi vill smeka henne. Det är bara när hon ska sova som hon bara vägrar bli smekt eller klappad på, undrar varför?

Idag lyckades jag faktiskt lägga henne genom att bara sitta bredvid sängen och sjunga Videvisan för henne. Efter ett litet ilskeutbrott när jag försökte smeka henne över pannan, började hon slappna av när jag gav upp mina smekförsök och satte igång lite solosång. Kanske är det bara ett steg i utvecklingen? Självklart är det bra att hon kan somna utan att vi måste pilla på henne, men jag känner mig bara lite chockad över att det kanske är redan nu som hon kan det.

Nu sitter hon på golvet med en ring av böcker runt sig, och pratar och bläddrar i dem. Tä, ti, diladila, tetateta, eidaa… Älskar hennes babbel.

6 reaktioner på ”Dont touch me

  1. Ja herregud, om man ens visste vad allting handlar om. Jag kan säga att Esmes humör bara har blivit yvigare sen hon fyllde ett. Nu vid 20 månader är det många dagar en konstant bergochdalbana där hon pendlar mellan att slå och riva mig om jag är för nära, och mellan att skrika som en besatt om hon inte får sitta klistrad i min famn. Ibland är jag pedagogisk och visar att man ska klappa och smeka försiktigt i stället för att slåss, ibland tröttnar jag bara och måste gå ut ur rummet för att andas en stund.

    • Det stämmer nog rätt bra överens med Äpplet också, sedan hon fyllde ett menar jag. Skönt att höra att det inte bara är jag som inte har tålamodet att vara pedagogisk och förklarande varje gång!

  2. Det kanske är för att hon inte vill somna och det är så gosigt när ni stryker henne så där att hon är rädd att hon ska råka somna?

    • Ja, jag har också tänkt att det kanske är så. För så tror jag hon gör ofta, liksom undviker att göra vissa saker för att slippa somna. Hon ligger ju alltid och pillar med något i sängen, för så fort hon inte gör det somnar hon, så trött som hon är! Sötan.

Kommentera

