Och en trist grej

Igår var vi till Bvc, med Äpplets torra hud. Och allt annat som är skumt, nässelutslag, knasig mage osv. Bvc-tanten vi träffade igår sa efter att ha sett Äpplets hud i en halv sekund, att det är atopiskt eksem hon har över hela kroppen. Huden har varit som sandpapper, och jag skämtar inte om jag säger att vi smörjt in henne fem-sex gånger per dag, och vi har försökt med allt. Vi fick hydrokortison utskrivet, och en uppmaning att kontakta en barnläkare för utredning. Nu har jag smörjt hela lilla kroppen med kortison tre gånger, och det känns lika illa varje gång. Gillar inte kortison, det känns så starkt och så allvarligt att behöva smörja med kortison, speciellt på hennes tunna sköra hud. Men självklart kan vi redan se att det hjälper, hon kliar sig inte riktigt lika mycket, och det ger alla små rivsår hon har skrapat upp på kroppen en chans att läka. Det är inte klokt att det alltså har kliat så mycket att hon har rivit upp sår på kroppen! Usch! Vi som är så noga med att inte använda parfymerade produkter och som ammat i femton månader… Ironiskt.

Det andra skumma hoppas jag vi kan få svar på hos barnläkaren, nässelutslagen beror kanske på ananasen hon åt då, men det vore skönt att få det bekräftat.

(Visste ni förresten att det här med komjölkallergi är mycket ovanligare än man först trott? Bvc-tanten hade under sina drygt 20 år bara träffat ett barn med det… Förresten igen, vår ordinarie bvc-tant är med i Mama, hon ger råd om hur man ska få barnen torra i sommar, tyckte jag var lite festligt faktiskt.)

13 reaktioner på ”Och en trist grej

    • Jag har försökt läsa om det, men det verkar som att man inte alltid vet vad som orsakar det? Jag vet inte riktigt… Hoppas vi får tag i en bra barnläkare som kan ge bra svar. Ja, jag tror det är jättejobbigt för henne, när hon är vaken så verkar hon väldigt rastlös och är ganska gnällig. Tur att det inte kliar så mycket att det stör henne i sömnen.

  1. Har ni djur? Vår son är atopiker, men blev helt bra från eksem när vi gjorde oss av med katterna och började städa mamma-nitiskt. Lycka till i vilket fall!

    • Ja, vi har en katt. Jag tycker att det ges så många olika råd om det där. Å ena sidan är det farligt att hålla på och vara nitisk med städning och hålla allt för rent (läste för ett tag sedan att atopiskt eksem ökar i västvärlden för att allting helt enkelt är för rent och barnen inte utvecklar något skydd, eftersom skyddet utvecklas genom utsättning för saker), men å andra sidan är det farligt att ha djur nära bebisar och man ska tvätta och städa jämt och ständigt. Jag vet inte vad jag ska tro på… Det skulle kännas så otroligt sorgligt att tvingas göra sig av med katten, men självklart är det viktigare att Äpplet mår bra. Men först vill vi ju få bekräftat om det ens beror på det.

      Vad bra att det fungerade för er i alla fall!

      • Det finns visserligen teorier om att överdriven hygien har ökat allergierna i samhället i stort. Men har man väl blivit allergisk så måste man tyvärr ändra strategi och ta bort allergenet. Men i ert fall vet ni ju inte än vad eksemen beror på än. Men det kan man ju som tur var testa 🙂

    • Ja, riktigt jobbigt. Men kortisonet gör verkligen skillnad, så det är ju bra, även om det känns jobbigt att behöva ta till det.

  2. Jag har atopiskt eksem (och några andra eksemsorter därpå) till och från, likaså min pappa. Jag hade problem som riktigt liten, sen försvann det helt för att återkomma i sena tonåren – ett rätt vanligt mönster enligt vad jag förstår. Mitt eksem blommar alltid ut när jag är stressad, och lättare under det kalla och torra vinterhalvåret. Min pappa har det ungefär likadant, vi är även pollenallergiker. Han är ammad och uppvuxen på en bonngård, jag fick bröstmjölk på flaska (inte min mammas) och är ett stadsbarn.

    Min poäng är: förmodligen har man de här anlagen i sig, och så blommar de ut om det vill sig så. Alla har vi ju våra fysiskt svaga punkter – vilket du som sjuksyrra såklart redan vet. Men tror inte att man som förälder ska ta på sig för mycket av ansvaret kring varför det blir det ena eller det andra, kroppar är ju liksom ofullkomliga även när de funkar bra i det stora hela. Kram till er och hoppas kortisonet gör sitt och att Äpplets hud kommer att må lika bra av sommaren som min brukar göra!

    • Okej… När jag tänker efter har jag nog det också, böjveckseksem under vinterhalvåret och ofta torr hud året runt. Men det blir så jobbigt när det är Äpplet på något vis. Jag tänker liksom inte rationellt då, och glömmer bort saker jag lärt mig som sjuksköterskestudent. Jag försöker att inte lägga skulden på oss som föräldrar, och jag vet ju egentligen att det inte är direkt vårt fel, det kan man ju aldrig veta, vad det beror på. Jag hoppas också att det blir bättre nu i sommar!

      Tack för att du skriver och stöttar! Kram!

  3. Jag har också eksem, atopisk framför allt, det har inte påverkat nått med pälsdjurs varande eller icke. Har nu två hundar och de försämrar mig inte. Det jag har lärt mig genom åren så är det på med cortisonkräm så fort det kommer eksem så kan jag oftast hålla det på en bra nivå och bara smörja med mjukgörande, med karbamid vid väldigt torr hud. När jag hade som värst som barn duscha eller badade mina föräldrar inte mig utan tvättade dör det behövdes. Läste rätt nyligen om atopisk eksem på ki’s hemsida, var mycket intressant men har ingen länk just nu, surfar på mobilen.

Kommentera

