Kan inte sova

Jag kan inte sova. Typiskt eftersom jag och Päpplan ska upp tidigt imorgon för att flyga ner till västkusten på studentfirande och familjemys.

Många tankar snurrar runt i huvudet. Idag fick jag reda på att det inte kommer att gå att göra någon av mina praktikveckor i Stockholm. Nio veckor praktik är det i höst, alla ska göras i Uppsala och arbetstiderna är 7-16 eller 13-22. Det känns så jobbigt. Jag kommer att tvingas veckopendla för att orka jobba de tiderna, det går inte att pendla Stockholm-Uppsala med sjukhustider. Åtminstone inte för mig, om jag ska fungera under tiden. Jag kommer längta ihjäl mig efter Äpplet, och J kommer att få det riktigt tufft med att få vardagen att fungera. Jag visste att det skulle bli tufft, men jag trodde faktiskt att skolan skulle kunna kompromissa med tanke på situationen. Nu blir det kanske ännu tuffare än vi trott. Jag kan inte ens beskriva hur arg och besviken jag är, och nervös och ångestfylld. Vill knappt börja plugga igen om det ska innebära såhär mycket uppoffringar och krångel.  

Var bara tvungen att få detta ur mig… Tack bloggen.

9 reaktioner på ”Kan inte sova

  1. Så dåligt! Det borde väl inte vara nåt problem så länge du ordnar praktik själv, det viktigaste borde väl vara att du praktiserar och inte i vilken stad?

  2. Hur lång tid har du kvar? Du kan inte byta till nån Sthlmskola? Minns någon kom från Uppsala näst sista terminen pga liknande situation när jag läste till ssk på röda korsets högskola.

    • Jag har två terminer kvar. Har redan kollat upp alla alternativ som finns i Sthlm och alla vägrar att ta emot mig när jag kommit så långt i utbildningen. Finns verkligen ingen flexibilitet någonstans. Jag kan tycka att det inte borde spela någon roll var man pluggat, utbildningen ska se i princip likadan ut och vara upplagd på samma sätt, det måste finnas väldigt stora skillnader mellan skolorna annars (vilket det säkert gör idag).

  3. Meh, fan vad stelt! Kan du inte skriva till någon högre upp? Och är det svårt för dig att fixa praktiken själv eller måste det gå genom skolan?

    • Tror denna var den högsta… 😦 Jag får inte fixa det själv, det måste vara godkänt av skolan och det är det de tycker att de inte har resurser till att göra. Grejen är ju att jag kan ju knappast vara den första som vill ha praktik på annan ort, så om de gjort det rätt och hjälpt studenter från början hade de haft en hel hög med bra platser att ha studenter på. Men så jobber inte de, tydligen.

  4. Uppsala Universitet gillar verkligen att sätta sig på tvären, inskränkta rackare! Hoppas verkligen att de kan lösa praktiken åt dig, praktik som praktik oavsett var man gör den. Lycka till!

    • Ja, jag tycker det är det enda de gör oavsett vad det gäller! Ja, jag hoppas också det, jag ska maila igen och terrorisera lite och berätta att de faktiskt gjorde ett undantag bara för några terminer sedan. Tack!

Kommentera

