Efterklok

Såhär med ”facit i handen”, hade vi kanske kunnat ta det lite lugnare i sommar. Jag hade nog varit en mycket trevligare fru/dotter/svärdotter/mamma/vän, om vi hade flängt mindre och umgåtts med släkt och vänner i lite kortare perioder. Just nu känner jag hur jag vänder ut och in på mig själv för att orka vara social. Jag vet inte ens om jag lyckas, kanske gör jag inte det. Jag vet att jag och J känner samma känsla, och jag får dåligt samvete när jag tänker på hur det är för Äpplet. Så otroligt dumt, såhär i efterhand, vi borde ha insett det här innan och lagt om planerna lite.

6 reaktioner på ”Efterklok

  1. Man lär så länge man lever.

    En sak jag själv funderat en hel del på i sommar, är det här med hur annorlunda det är att vara med sitt barn i sociala sammanhang (typ släktmiddagar) jämfört med vardagslunken hemma. Har du/ni upplevt det alls som ansträngande? Jag kanske är överkänslig men jag har i ganska många lägen känt att det är svårt att försöka foga in en nästan tvååring i vuxensammanhang utan att misslyckas och därmed få illa dold irritation från övriga sällskapet tillbaka. Typ som att hon borde klara av att sitta igenom en trerätters, och att jag är en dålig mamma som inte vid det här laget har lärt henne det?

    Bara nåt jag tänkt på.

    • Verkligen!

      Oh ja! Det har vi verkligen gjort. Vi pratade faktiskt om det senast igår, att toleransen för att barn blir otåliga vid middagar och fika etc är ganska låg. Så fort hon börjar visa att hon får nog kallas hon ”trotsig”, trött eller hungrig. Det verkar som att vuxna inte riktigt förstår att 1½ åringar inte riktigt uppskattar trerättersmiddagar. Vi stod faktiskt över en utemiddag i fredags bara för att vi kände att vi inte klarade av hela grejen med trött barn bara för att försöka vara sociala och trevliga. Jag hoppas att våra familjer och vänner förstår och vill umgås med oss mer på Es villkor.

      Jag tycker inte att vi är dåliga mammor bara för att våra barn inte orkar med sociala aktiviteter så som andra gör! Det är snarare omgivningen som har problem. Jag tycker inte alls att du är överkänslig, jag känner precis likadant. Och, det här med ”trots”, som jag skrev ovanför, vad är det egentligen? Är det barnen som är trotsiga bara för att de inte gör som vi vill att de ska göra? Nej, jag tycker isåfall att trots är bra och sunt, något slags tecken på integritet.

      • Skriver under på allt du säger! Jag ogillar också trots-begreppet, som kan dyka upp i de mest märkliga sammanhang. Ska nog kanske skriva något om det här framöver, om jag lyckas formulera mig tillräckligt klart.

        Tycker i alla fall att exempelvis Jesper Juul har en sund ingång på trotset, och när man ser det ur vinkeln ”mitt barn försöker lära sig nya saker och det tar förstås tid och den tiden måste jag som vuxen kunna ge henne, annars är det ju jag som skapar en dålig miljö, inte mitt barn som vill gräla för grälandets skull” så blir det inte särskilt besvärligt alls. Visst säger Esme nejnejnej typ miljarder gånger per dag, men jag tycker inte att det är konstigare än att hon försöker ta på sig skorna själv eller vill gröpa det kokta ägget ur skalet utan min hjälp. Hon testar, övar, utvecklas. Konstigt vore väl annars?

      • Jag ser fram emot det inlägget, som vanligt!

        Jag måste läsa Jesper Juul-boken jag köpte förra året, känner på mig att den är jättebra. Det låter så på det du skriver.

  2. Jag har faktiskt undrat hur du orkar när jag har läst om alla era resor i sommar. För vi har varit borta två korta turer nu och jag känner att jag vill stanna hemma för resten av livet nu. Puh, alltså!

    • Ja, det undrar jag också. Jag orkar, och J orkar, men lilla pluttan? Usch, dåligt samvete som aldrig förr! Nu har vi fem långa dagar framför oss innan vi ska iväg till Kroatien, vi ska njuuuuta… Haha, jag vill också stanna hemma för resten av livet!!

Kommentera

