Back to basics

Apropå hemmagjort, har vi blivit lite besatta av att försöka oss på att göra saker på egen hand. Jag är sugen på att konservera rödbetor till exempel, inför höstens mustiga grytor som jag vet att J kommer att laga. J bakar redan allt vårt bröd själv, med undantag för knäckebrödet som vi köper. Han gör det mesta från grunden och det är inte ofta vi köper halvfabrikat. Det känns riktigt bra i mig att vi ger Äpplet bra mat faktiskt!Jag är så klart extremt tacksam över att ha en man som är så duktig i köket, för jag ska erkänna att jag verkligen inte gillar att laga mat. Men jag älskar ju att äta den, därför är vi en perfect match tycker vi.

Ja, men tillbaks till det här back to basics som vi är lite besatta av just nu. Ica Maxi har en jättekonstig grej i sina butiker, en stor skylt där de deklarerar att det alltid är skördetid någonstans i världen. Hallå! Skojar ni!? Det är ju så totalt tvärtemot mot hur vi borde tänka. Köpa lokalproducerat och säsongsbetonat istället för massproducerat och långväga. Det är kanske inte nödvändigt att äta en exotisk fruktsallad i januari.

Under vår semester har vi haft spaning efter gårdsbutiker, och aldrig har vi köpt så mycket mjöl som under denna semestern. Vi har besökt ett stort antal kvarnar och J har varit i sitt esse, när han fått fynda fina mjöler (Kungsörnen med alla tillsatser släng dig i väggen). Hela vårt skafferi är fullproppat med mjöl, och idag bakade han två fina bröd med ”emmer” i (fråga mig inte vad det är, googla istället…). I Sala hittade vi den fantastiska gården Stora Hällsta, där vi köpte mjöl och även beställde en köttlåda. Så någon gång under hösten kommer vi att kunna hämta en låda med kött från dem, från kor som fått beta fritt i lugn och ro, vars bajs har fått bli gödsel till mjölet vi köpte. Anledningen till att vi får lådan i höst, är att de inte slaktar på sommaren, eftersom värmen gör djuren stressade och oroliga vid slakten. Det känns så bra och fint, det känns som att det visar att de verkligen älskar sina djur.  Jag vågar knappt tänka på varför de där danska billiga fläskfiléerna är just så billiga. Dessutom är den där köttlådan inte direkt dyr när man tänker efter, vad vi får för pengarna.

Trots att vi verkligen försöker tänka på vad vi köper, har vi verkligen långt kvar. Det finns jättemycket vi kan göra och som vi borde bli bättre på, men det känns som att vi absolut fått en riktigt bra start och blivit inspirerade att fortsätta. Jag lockas av tanken att inte behöva köpa sylt på hela vinterna, att få ge Äpplet ett glas egengjord rabarbersaft till fikat i höst, att äta bröd gjort på mjöl utan alla tillsatser som finns i det vanliga mjölet och att lära Äpplet att det är en fin grej att bara få äta jordgubbar på sommaren när vi kan plocka dem själva.

Kommentera

