Första förskolebesöket

Idag var det alltså dags för Äpplets första besök på förskolan. En timme skulle vi vara där, och det var utomhuslek som gällde. Vi föräldrar skulle börja med att följa med barnet och hämta en leksak, för att därefter gå och sätta oss på en bänk lite vid sidan av, men fullt synliga för barnet. Äpplet fick en hink och spade och följde med en av pedagogerna (får verkligen anstränga mig för att inte säga fröknar och dagis!) till sandlådan, och vi satte oss lydigt på bänkarna tillsammans med de andra föräldrarna. Plötsligt hade en hel timme gått, och Äpplet hade inte varit framme hos oss en enda gång. Hon hade kikat på oss och vinkat tillbaks när vi vinkat till henne, men inte gjort någon ansats till att gå mot oss eller bli ledsen. När vi kom fram till henne och sa att det var dags att gå hem, tittade hon på oss och log, tog min hand och vinkade till ”sin” pedagog, inga konstigheter.

Jag känner mig både glad och lite vemodig över att det gick så bra den här första timmen. Vemodig för att de här 18 månaderna med henne är definitivt över, och glad för hennes skull att hon kommer få hänga på förskolan med massa andra barn och ha förhoppningsvis ha jätteroligt.

Imorgon ska vi vara där i hela 1½ timme… Blir väl lite samma som idag antar jag. Jag känner mig trygg med den här typen av inskolning, det är lugnt och vi får vara med men på håll. Allt sker på Äpplets villkor, och det känns bra.

Kommentera

