Topp10 – maträtter

Jag vet inte hur roligt det här ämnet är egentligen? Men mat är något som har blivit väldigt viktigt för mig den senaste tiden. Vi köper så mycket vi kan ekologiskt, vi lagar betydligt mer vegetariskt och vi köper inte fläskfilén bara för att den är billig längre. Billigt är inte alltid lika med bra. Billigt kan istället ofta vara lika med dåligt. Vi köper inte extraprismjölet från lågprismärket utan köper ofta direkt från kvarnen, eller från Saltå kvarn. Den där fläskfilén mådde nog inte så bra innan den blev just bara en fläskfilé, och det gör mig ledsen. Vi förstör vår värld genom att leva som många gör, det känns bra att veta att jag och J faktiskt har börjat ta små steg i rätt riktning. Men lite mat jag gillar då 🙂

– Hemmagjord dinkelpizza med bearnaisesås

– Perfekt tillagad oxfilé med tjusiga tillbehör på finrestaurang (ni vet, perfekt blodig med typ persiljemousse och pyttesmå karemelliserade svampar, eller nåt i den stilen, som man aldrig kommit på själv!)

– Js långkokta Chili med majsbröd

– Pannkakor

– Min enklaste ensam-hemma-sallad; ex tonfisk, mozzarella, avokado, groddar och gurka. Med olivolja på. Nödfallsmat, men gott och nyttigt!

– Kalops

– Sibylla- eller Maxhamburgare tillsammans med J, för att det är så vi, vår grej

– Pappas baconsås och makaroner. Barndomsminnen!

– Mammas köttfärssås, precis så som den var när jag var liten

– Rostade rotsaker i ugn med feta- eller parmesansås och spännande sallad

Kommentera

