Dåliga vanor?

Det här med att många barn tittar på teve har alltid irriterat mig. Herregud, det är väl bara att låta dem göra något annat?! Men nu, när vi har Äpplet, inser jag att det inte är så enkelt. Varje eftermiddag efter förskolan är det samma grej här hemma, vi försöker få henne att hitta på något; titta i en bok, greja med lego, rita, vara med när vi lagar mat etc, men det enda hon vill är att sitta i soffan och titta på teve/dvd. Det verkar vara det enda hon orkar med, och jag förstår henne såklart. Det är ungefär så jag känner också egentligen, så det kanske inte är så konstigt. Och jag är givetvis medveten om att det är vi som ”gett” henne möjligheten till teven, hon vet att man tar fjärrkontrollen för att sätta på den, hon vet att Teletubbies går att se genom att trycka på den andra kontrollen. Alternativet till teven är att någon av oss sitter med henne och tittar i en bok eller bygger med lego, engagerar oss i den hon gör. Men det går inte att göra så varje kväll hela tiden. Mat måste lagas, och jag har ofta något plugg att göra, därför är det så lätt att bara sätta på teven och så får vi en timme att spela på.

Samtidigt som jag får lite dåligt samvete om det här med teven som barnvakt, kan jag ändå känna att det är ok såhär efter skola och jobb att göra så. Vi känner ju likadant, att vi inte orkar något annat än att bara koppla bort hjärnan en stund, och hon måste ju känna så i kvadrat kan jag tänka mig. Föris är allt annat än avslappning; hög ljudnivå, aktiviteter hela tiden och nya saker som händer.

Det som händer om hon inte får titta på tv/vi inte är med henne hela tiden, är att hon lägger sig på golvet och tokgråter. Verkligen tokgråter! Idag var det exceptionellt länge, säkert i 20 min grät hon fastän hon satt i mitt knä och jag försökte trösta och krama och vagga och pussa. Tog feber ifall det var örat igen men den var normal. Undrar om det är åldern som är grejen, att de är såhär? Ambivalenta, nära till alla slags känslor och väldigt beroende av trygghet. Det är samma med nappen just nu, napp napp napp hela tiden, och skogstokig om hon inte får den när hon kräver den… Oj, vad rörigt det blev. Jag hade visst många tankar om detta.

2 reaktioner på ”Dåliga vanor?

  1. Jag har tänkt skriva ”nåt smart” flera gånger nu men kan inte formulera nåt bra – mer än att du och Äppleta pappa är hennes bästa föräldrar! Man ska inte vara så hård mot sig själv, samtidigt som man ju alltid vill sitt barns bästa, inte det lättaste att få ihop. Jag tror personligen inte att teve är nåt problem 🙂

    • Jo, jag vet, jag försöker att inte vara det, men det är svårt. Tv är ju lite tabubelagt känns det som. Tycker det finns bra och dåliga alternativ att kolla på, ser hellre att hon kollar på en dvd jag valt än på olika program på Barnkanalen som bara rullar på liksom.

Kommentera

