Om julstämningen

image

Idag är första året på väldigt länge som jag inte känner någon som helst julstämning. Det är så sorgligt. Jag vet att det beror på all stress och press i mitt liv just nu, det finns helt enkelt inte tid för att försöka känna någon julstämning. Till helgen är det i alla fall första advent, och jag är fast besluten att tvinga fram julkänslan i vårt hem och inuti mig själv. I det där fönstret ska det ikväll stå en adventsljustake och i helgen ska det lyssnas på julmusik, drickas glögg och bakas lussekatter.

När jag var gravid hade jag julstämning i kroppen redan från september. Jag hade cravings på julmat i tre månader, och lyckan var total när min enorma kropp fick moffa i sig Janssons frestelse och vörtbröd och knäck. Kanske var det under julhelgen jag gick upp mina 25 kilo? Eller så hjälpte min ”en-semla-om-dagen”-tanke till lite också.

Ute snöar det iallafall nu, kanske börjar julstämningen smyga sig på mig litegrann, i takt med att illamåendet försvinner och att jag tagit tag i några av alla de uppgifter som ska slutföras innan jul.

Kommentera

