Ekologiska löften!

2012 var året då jag gjorde något konstruktivt av min konstanta oro för miljön och den globala uppvärmningen. Jag tror att det är sedan Äpplet kom som jag blivit mer medveten om allt slöseri jag hållt på med. Konsumtionshets deluxe, och jag kan nästan känna mig äcklad av mig själv, hur jag tidigare bara köpt och köpt och köpt utan att ens tänka på det. Vi har tagit några små steg i rätt riktning, men det finns så otroligt mycket kvar att göra.

Under 2012  har jag/vi bland annat:
– Börjat tvätta vår tvätt med tvättnötter istället för tvättmedel
– Börjat tvätta håret med balsammetoden/använda mer ekologiska produkter (Tack M!)
– Handlat en stor del av vår mat ekologiskt, och köpt två ekologiska köttlådor samt ekolådan varje vecka
– Ätit mer och mer vegetariskt (tack vare ekolådan) och mer av det kött vi ätit har varit ekologiskt (tack vare köttlådorna)

Jag hade inte tänkt ha några nyårslöften, men när jag tänker efter har jag flera stycken:
– Jag ska bli bättre på att använda de kläder jag har i garderoben, och använder jag de inte ska jag sälja/skänka bort dem
– Jag ska bli bättre på att göra genomtänkta klädinköp och försöka köpa en större del ekologiskt/second hand
– Även Äpplets kläder ska jag försöka bli bättre på att köpa ekologiska, det är ännu viktigare än mina egna känner jag
– Alla framtida inköp av hygienprodukter och liknande ska i största möjliga mån vara ekologiska och miljövänliga
– En ännu större del av vår mat ska vara ekologisk
– Jag ska skärpa mig och inte ta bilen lika ofta till skolan, det kommer också att bli lättare med tanke på att SL nu kör hela vägen från Solna till Uppsala

Det är de här sakerna jag kommer på nu, men det finns garanterat ännu mer att göra och jag ska verkligen försöka göra mitt allra bästa.

3 reaktioner på ”Ekologiska löften!

  1. Tack för bra tips! Har också börjat oroa mig mycket mer för miljön och klimatet sedan jag fick barn för ett år sedan. Har stora planer på att äta mer vegetariskt från och med nu. Lät intressant det där med eko-köttlådor, ska kolla upp om det finns i Göteborg. Skriver under på alla dina nyårslöften!

    • Det gör det säkert, kolla med gårdar runtomkring Göteborg, de brukar ha fast kanske inte gör så mycket reklam för dig! Härligt! 😀 Gott nytt år!

Kommentera

