Sen sist

Ja, den har hänt en del sen sist, verkligen. Dagen efter att jag skrev det senaste inlägget här i bloggen, blev båda jag och E sjuka. Jag i någon sorts mini-influensa, och E, som det senare skulle visa sig, i lunginflammation. Vi båda låg däckade med 40 graders feber på tisdagskvällen, det hände på bara några timmar. Jag kände mig sjuk i två dygn eller så men blev sedan bättre förutom ett konstigt illamående, likt graviditetsillamående nästan (men nej nej nej!). Men E blev inte alls bättre, sov hela dagarna, åt ingenting och febern låg konstant kring 40 grader. På fredagen, fjärde feberdygnet, åkte J med henne till vårdcentralen, och någon timme senare ringde han och sa att läkaren skickat oss till Astrid Lindgrens barnsjukhus för en lungröntgen. Där kom vi in snabbare än snabbt, och vid 20 på kvällen låg vi på ett isoleringsrum på en vårdavdelning med ett mycket ynkligt Äpple med lunginflammation. Hon hade svårt att syresätta sig och fick ligga med syrgas på mask (senare näsgrimma – ett äventyr i sig!). Det var omtumlande men skönt att få ligga på sjukhus med henne några dagar. Vi fick åka hem på söndagskvällen, då hon lyckats ta sig över godkäntgränsen på syresättningen och faktiskt uttryckte en vilja att få i sig något annat än vatten (apelsinjuice). Otroligt nöjda med all personal som var supergulliga med E och informerade oss hela tiden om vad de gjorde och vad som hände.

Denna veckan har varit lite pusslig i och med att hon fått antibiotika hela veckan 3 ggr/dygn och inte fått gå på föris (vi hade nog inte släppt iväg henne dit ändå pga smittorisken så här tätt inpå lunginflammationen). På måndagen kom farmor och farfar som två räddande änglar och hängde med E hela dagen (och vi drömde ännu mer intensivt om att bo i Västerås och få ha tillgång till barnvakter på det här sättet nästan jämt…). På tisdag vabbade J, och onsdag-fredag var jag hemma från skolan med henne. Det har ändå fungerat okej, mycket tack vare att jag haft en lugn vecka i skolan. Och förutom den där envisa evighetshostan och att hon inte äter så bra, är E snart sitt vanliga busiga galna jag igen. Så skönt.

En reaktion på ”Sen sist

Kommentera

