Plasten!

Häromdagen skrev UnderbaraClara ett inlägg om plast och barn. Jag har funderat lite på plasten tidigare, men inte riktigt tagit tag i de där tankarna. Men hennes inlägg fick mig att dra igång projekt plastrensning på allvar. Hur mycket plast har vi inte omkring oss? Har ni tänkt på det? Den finns överallt.

– I datorn jag skriver på nu- Nappen som E har i munnen här bredvid mig
– I lampan på stolen bredvid sängen vi sitter i
– I boken på stolen
– I tuben med hudkräm på stolen
– I bankdosan på stolen
– Tvättställningen bakom dörren
– Lampknappen på väggen
– Förpackningen strumpbyxor på byrån
– Blöjlådan på byrån (och i blöjlådan ska vi ju inte ens tala om)
– Vaccumförpackningarna och de stora lådorna från Ikea under sängen

Och det här är bara i sovrummet. I köket finns det ännu mer plast, som vi upphettar och som inte alls, inte alls, är bra. Tidigare tyckte jag att folk som höll på att hetsa så om sånahär saker var löjliga, töntiga för att de köpte ekologiskt och brydde sig om att köpa ”rätt” saker, tänka så himla mycket allt hela tiden. Men nu, jag förstår inte hur man INTE kan tänka på det. Det är helt sjukt hur mycket gifter vi stoppar i oss och omger oss med dagligen. Jag vill bara sanera allt här hemma och se till att Äpplet får växa upp en i trygg miljö med så lite gifter som möjligt. På bilden ser ni ”giftlådan” som jag gjorde igår. Den är placerad i vardagsrummet, på ”tryggt” avstånd från oss när vi sover. Dock är allt vi har under sängen ett litet orosmoment, inte bra, men vi bor så otroligt trångt så jag vet inte var annars vi ska förvara sakerna. När vi flyttar blir sovrummet en totalt giftfri zon…

image

Ja, nu flummade jag iväg som vanligt.

Plastgrejer jag tänker försöka byta ut inom en mycket snar framtid (helst igår):

– Alla köksredskap (i synnerhet de som hettas upp som stekspade etc)
– Skärbrädorna
– Matlådorna (dock har vi inga glasslådor som matlåda längre, de är tydligen absolut farligast)
– PET-flaskorna som jag håller på och fyller med vatten varje dag i skolan

Det känns som att det jag kommit på nu är någon slags topp på ett isberg, men någonstans måste jag ju börja. Här kan ni läsa mer om farlig plast förresten: http://kurera.se/skaffa-plastkoll/

En reaktion på ”Plasten!

  1. Ping: Plast-kunskap | AthenaPortalen

Kommentera

