Näthatet etc, det är så sjukt!

Alltså, det här med män som näthatar kvinnor ni vet, och Uppdrag gransknings program igår på svt1, så SJUKT! Det finns på allvar människor där ute som tycker att kvinnor förtjänar att våldtas med diverse saker av olika människor. Jag blir så himla rädd! Det är som att det här hatet bara exploderat (i media såklart, att det uppmärksammas i media gör de ju mer synligt) och att det är så många som tycker sådär.

Igår såg jag minst fyra artiklar på Aftonbladets nätupplaga som handlade om våldtäkter mot kvinnor och barn. Hur fungerar de här människornas hjärnor? Alltså jag vet inte ens vad jag ska skriva, jag känner mig så arg och så rädd och orolig… För min egen del, för Äpplets framtid och för alla andra jag älskar och alla kvinnor. Att jag ens ska behöva oroa mig för att bli våldtagen om jag så mycket som ens går ut, världen är, ja det finns inga ord.

Och så det här som vissa börjat påpeka nu, att ”det finns faktiskt snälla män som inte våldtar också, tänk på dem!”. Ja, för det är verkligen hedervärt av alla andra män att inte våldta och hota kvinnor! TACK, hörni! Nej, men det är faktiskt inte det som det handlar om. Att inte våldta är liksom inget som någon behöver få beröm för. Sluta ta fokus från det viktiga.

Jag kan inte låta bli att tänka (mest tänka i min egen hjärna, inte så mycket prata men nu kan jag inte låta bli) på genus och barnuppfostran i det här. Det är framförallt män som våldtar och är våldsamma, krigar och allt skit. Det är framförallt kvinnor som är de mjuka, omhändertagande, känsliga och så vidare och så vidare. Jag menar inte att man genom att klä sin son i rosa undviker att han blir en våldtäktsman, men ni kanske förstår hur jag tänker? Man kanske inte ska uppmuntra våldsamma lekar, köpa leksaksvapen till sina barn etc. Men det är så himla mycket större än vad jag lyckas få ner här, alla tankar.

2 reaktioner på ”Näthatet etc, det är så sjukt!

  1. Jag blir både arg och ledsen över all skit kvinnor som vågar säga vad de tycker, får ta. Och jag blir rädd när jag tänker på att våra döttrar ska växa upp i det här.

Kommentera

