Nya ord

Äpplet fortsätter leverera nya ord varje vecka. De senaste är:

Ajblabjo – I love you
Bina – LinaTatimooos – Potatismos
Pläplämooos –  Äpplemos
Laktlitloja – Traktortröjan

Och alla barnen på dagis kan hon namnet på nu, helt otroligt!

Igår tog hon ta i Js tröjärm när vi satt och åt, och skrek ”lyssna pappa!”. Hon tyckte väl att vi pratade för mycket med varandra antar jag.
Förresten har hon slutat hosta nu om nätterna, sovit exemplariskt hela veckan utan uppvak, så otroligt skönt efter de där två veckorna med bara sova med oss. Hej ensamtimmen i soffan, härligt att se dig igen!

2 reaktioner på ”Nya ord

  1. Har ingenting med inlägget ovan att göra men måste säga något om plastinlägget. Klart jag haft i bakhuvudet och d och då tänkt på vilka gifter Emil utsätts för. Främst har jag dock tänkt på kläder och just plasten har jag inte reflekterat så mkt över men fick ju lov att börja göra det nu. Läste Claras inlägg också. Så jag började tänka på vad Emil leker med och vad som finns i hans rum. Han har mkt plastleksaker men inte så många just i sitt rum. Däremot har han på sitt rum textillådor från ikea, en stor matta från Nisses (billighetsvaruhus)en och annan färgglad träleksak, böcker och en massa gosedjur som ska vara flamsäkra. Hur mkt kemikalier är det i textilen, i färgen och i gosedjuren? Blir frustrerad av informationen och känner att vi borde flytta ut i en koja i skogen. Nej, kanske inte så drastiskt men du förstår kanske känslan.
    Jag vill egentligen vara miljömedveten men är så dålig på det, främst för att jag är lat och inte ”tänker” så tack för att du gör mig medveten emellanåt!! Men jag sopsorterar i alla fall ganska mkt, det gör jag 🙂

    • Ja, det är precis det jag också haft, liksom lite i bakhuvudet. Men efter Claras inlägg fick jag bara total panik. Jag har också tänkt kläder mycket, tvättat alla nya kläder och så.

      Det där med plastleksaker i sovrummet verkar ju viktigast faktiskt, att vi inte ligger och andas plastluft om nätterna. Kemikalierna i allt annat, jag vet inte! Det är väl delvis det som ger mig ännu mer panik, att inte veta men liksom ana vad det kan finnas. Jag vill också flytta ut i en koja i skogen Marie! Ska vi bygga en tillsammans när vi flyttar till Västerås? Förstår precis din känsla, jag känner nog samma. Jag vet inte hur man ska göra med de ”dolda” kemikalierna faktiskt, det är verkligen en knivig fråga. Jag vill liksom inte rensa ut alla Äpplets gosedjur som hon fått från släkt och vänner som älskar henne och bara menat väl. Men kanske försöka förvara dem på en speciell plats där de gör mindre skada men fortfarande kan lekas med. Nu har vi inte plats för det, så fram tills att vi flyttar får de stå kvar i hennes alkov, hon sover ändå i vår säng som står några meter bort.

      Jag blir så glad när du skriver att jag hjälper dig att bli mer medveten, så kul! Måste tipsa dig om Urtekram som är ett danskt märke med både ekologisk mat och hudvårdsgrejer, bra och billigt och finns på ICA! Och ni bor ju i Västerås med superbra secondhandshopping (Läkarmissionen på lördagar!), och så kan ni köpa mjöl från Stora Hällstas kvarn i Sala (finns också på ICA) eller åka direkt till Hälla kvarn i Tortuna och köpa mjöl – ekologiskt mjöl och med massor av nyttigheter kvar i (i de billiga märkenas mjöl finns inte så mycket nyttigt kvar i). Längtar tills vi flyttar till Västerås! Kram!

Kommentera

