Framtiden?

Att sitta och tentaplugga till den näst sista tentan på utbildningen, och samtidigt läsa såna här debattinlägg, gör inte direkt att motivationen ökar. Jag vet att Akademiska sjukhuset i Uppsala inte precis är ensamma i sin situation, däremot hade jag en naiv tanke om att Barnsjukhuset kanske var skonat från många av nedskärningarna, men icke.

Blir provocerad av en kommentar till texten, som handlar om att det som är felet är inte brist på personal utan brist på  effektivitet av verksamheten. Jag inser att jag blir provocerad för att jag vet att det är sant, och kanske är det även därför det är så otroligt svårt att förändra, för att det är liksom hela verksamheten det är fel på. Den här ”slit och släng”-mentaliteten som allt är uppbyggt på, slit och släng av personal tänker jag då på. Ut med de trötta (båda gamla och unga!), in med de nyexade, och så kör vi samma visa nästa år.

Om tre veckor börjar jag sista praktiken, på Akademiska sjukhuset. Ser väl inte riktigt fram emot det om jag ska vara ärlig, faktiskt. Se allt det dåliga hela tiden, och under praktiken ska vi dessutom genomföra ett förbättringsarbete med något på avdelningen. Peppad på det, verkligen. Det är som ett stort dåligt skämt det här med effektiviseringarna inom sjukvården, allt blir bara så otroligt fel.

Kommentera

