Den här vintern alltså

Vi är sjuka igen, för femhundraelfte gången den här vintern. Ja, E är väl alltid sjuk egentligen, känns det som. Sedan lunginflammationen gav med sig har hon faktiskt ändå varit hyfsat frisk, fram till förra helgen då hon blev sjuk igen med feber. Och sedan dess har det varit samma visa som innan lunginflammationen; subfebril och med febertoppar var och varannan dag, hosta, snuva och äter dåligt. Vi vågar inte släppa iväg henne till föris nu, men jag vet i fasiken om det hade gjort varken till eller från om hon gått. Men så klart är det elakt mot de andra barnen och mot personalen om hon går dit och är sjuk, och mot henne om inte annat. Men herrejösses vad tufft det här är alltså, jag måste skriva den där satans uppsatsen och J kan inte vara borta från jobbet varenda dag. Det är verkligen pest eller kolera, vem som är hemma. Är jag hemma halkar jag efter i skolan och blir stressad, är J hemma förlorar vi pengar och han blir stressad. Jag kan åtminstone plugga lite hemifrån de flesta dagar just nu, men om två veckor börjar praktiken och då är det Uppsala som gäller i fyra veckor. Vill helst inte ens tänka på dem veckorna, J kommer få det tufft om sjukorna fortsätter att avlösa varandra.

Den här vintern har verkligen varit en enda lång sjukdom. För alla, vad det verkar. Vi har det absolut inte värst, för alla har det verkligen jättetufft… Det är nästan, men bara nästan, att man skrattar lite åt alltihop. Men det är verkligen inte kul, näe… Nu vill jag bara att det ska bli vårjacksvarmt och att gatorna blir conversevänliga. Jag vill sätta på E en tunn bomullsmössa och galonbyxor utan fleecefoder, och att livet kan få kännas som något annat än en kamp mot virus och bakterier.

Men först ska vi tydligen rida ut ännu minst en till sjuka, för samtidigt som jag skriver detta hör jag E ligga och hosta som en galning i vår säng. Och febern visade 38,3 nyss, men jag är förstås glad att den inte visar 40,5 som den visade i fredags natt. Imorgon blir det vårdcentralen.

Kommentera

