Hjärtan på tråd

Stylistpersonen från mäklarfirman var här precis. Resultat: murgröna på hjärtbåge i fönstrena, ”hjärtan-på-tråd” på alla bord, färgkoordinerat i samtliga rum, ta bort/ändra om tavlor(!), löpare i linne på teakbordet med ljusstakar i olika höjd med vita ljus i, en sjal i en fin färg på klädhängaren och ytterligare en kruka med ”hjärtan-på-tråd” på telefonbänken i teak. Få in lite modern (!), varm(!) och mysig (!) känsla.

Jag känner lite såhär, att här bor vi i en lägenhet från 1946 med många originaldetaljer kvar i, och ändå ett försök att få till en funkiskänsla. Och så ska vi ta bort allt det och ersätta med ”hjärtan-på-tråd” och lite mer ”moderna” saker. Vem försöker vi lura? Jag skulle bli totalt avtänd om jag kom in i en lägenhet som vår, med merparten teakmöbler och loppisgrejer, och så är det så tydligt att en massa grejer är ersatta med saker som inte passar in här. Visst, man kan väl ha alla de där grejerna i en sånhär lägenhet också, men är det inte bättre att liksom köra på vår stil istället för att byta bara för en visning? Jag köper hela grejen med att ta bort alla personliga saker som foton, kattgrejer, massa barnsaker och alla pappershögar som samlas överallt. Minimera kläder i öppna garderober, ta bort onödiga förpackningar i badrummet och färgkoordinera, men ibland tycker jag liksom att det går till överdrift. Finns det någon människa som har en (obs! 1!) sjal på klädhängaren i hallen?

Det blir lite svårt att avgöra vilka råd vi ska välja att följa inför fotografering och visning. Sunt förnuft tror jag, och inte slita ut oss och vilja skilja oss efteråt.

En sak kommer jag inte att göra, och det är att köpa en stor ryamatta till vardagsrummet. Det blir inte ens ett fårskinn på golvet, finns det folk som har fårskinn på golvet förresten? Det enda jag kan tänka på är hur dammigt det skulle bli.

4 reaktioner på ”Hjärtan på tråd

  1. Hela den här homestylinggrejen härja gått på tok för långt! När vi kollade på lägenhet höll jag på att skratta ihäl mig över alla chilipepparväxter och citroner på diskbänkar, plädar och böcker som ”bara råkade” ligga på dyra bord osv.

    • Jag vet, det är så löjligt! Men nu några dagar efter blir jag jättenojjig över om vi inte skulle göra som hon säger, tänk om vi inte gör någon vinst då osv… Jag vill tänka att det inte hänger på de där småsakerna, men visst har inredaren säkert en tanke med allt hon sa 😛

  2. Tips från hon som är gift med en man som sitter med just detta hela dagarna på en mycket populär mäklarfirma: KÄNSLA! Alltså, ert hem skall inge en inbjudande och positiv känsla. Jag tror att folk är trötta på det opersonliga och minimalistiska. Se till att det är rent och snyggt. Damma på alla tänkbara ställen där man aldrig tänker på att damma annars. Se till att det är organiserat i alla skåp, folk öppnar alla dörrar som finns! Om det är något som uppfattas som något man ”måste” ha, som ni inte har, köp det bara för att visa att man kan ha det. Klassiska exempel är micro och garderober. Står det inte en micro i köket så kan folk inte själva föreställa sig att det skulle kunna få plats en micro. Då tror de att de måste leva utan micro, och det går ju inte! Samma sak med garderober, folk kan inte själva tänka ut att de skulle kunna ställa en garderob i ett sovrum. Sen kan det vara smart att ta bort en massa plotter, men inte allt. Man måste inte ta bort ALLA foton. Eller ALLA tidningar. Det är en fin balansgång. Folk vill kunna föreställa sig att bo där själva men för att göra det måste de också inspireras och känna sig hemma.

    Lycka till! Och hör av dig om ni vill ha fler tips 🙂

    • Tack! För kloka och smarta råd! Jag suger åt mig dem som en svamp… Jag ska ta och börja rensa lite skåp faktiskt, ett i veckan kanske eller något. För det stämmer verkligen, jag öppnar alltid hos alla andra också… TACK!

Kommentera

