Framtidsfunderingar

Jag gör min sista praktikperiod på en geriatrisk avdelning (har jag sagt det förut? jaja…), en avdelning för äldre. Jag trodde att det skulle vara så himla trist, bara dela massa blodtryckssänkande mediciner hela dagarna och byta inkontinensskydd (man får inte säga blöja). Men faktum är, att det är faktiskt ganska roligt. Gamla människor är så roliga och fantastiska och intressanta, de är oftast ärliga och säger om de gillar en och de blir glada och tacksamma för så lite. Jag försöker alltid sätta mig ner en stund när jag delar medicin och samtidigt prata med dem, och de blir så glada även om jag bara hinner sitta där någon minut. Men det är så värdefullt, både för resten av dagens jobb och för resten av deras dag. Att sitta på ronden och inte veta hur mina patienter mår är hemskt pinsamt, och det händer alltför ofta. Men jag börjar lära mig att prioritera, det är skönt.

Kanske blir det en demens/geriatriksköterska av mig ändå.

Jag kan tycka att det borde vara obligatoriskt för alla människor att jobba en sommar på ett äldreboende. Jag tror att det är nyttigt att möta människor som levt så otroligt mycket längre än en själv, de har så mycket att berätta, så många klokheter de sitter inne med om man bara frågar och tar sig tid att vänta på ett svar som kanske inte alltid är helt enkelt att få fram. Och det är nyttigt att reflektera över hur det är att befinna sig i en sån utsatt situation, vara beroende av någon annans hjälp för att ens kunna flytta på sitt eget ben i sängen. Bajsa, äta, torka fil ur mungipan, förflytta sig, duscha, komma ut och se solen, byta kanal på teven, sträcka ut musklerna, ringa anhöriga… Jag tror att man blir ganska ödmjuk inför livet när man jobbar med gamla eller funktionshindrade, alla kommer vi förmodligen hamna i den situationen på ett eller annat sätt, förr eller senare, och då är det nyttigt att ha funderat över allt det där. Hur viktigt det kan vara för en persons integritet att få ha dörren stängd till toaletten även om det är fallrisk, och att inte glömma bort att bara för att man är gammal eller inte kan prata, så betyder inte det att man inte har en egen vilja eller kan tänka själv.

4 reaktioner på ”Framtidsfunderingar

Kommentera

