Äpplet blir ledsen

Klockan är 10, och vi har redan haft ett antal konflikter med E som slutat med gråt eller ilska. Vi försöker välja våra strider förstås, men smeta marmelad på bordet, kladda ner ren tvätt med kladdiga fingrar och vända upp och ner på juiceglaset är saker vi vill säga till om. Imorse vid ett blöjbyte fick hon dessutom för sig att sparka mig, då blev jag också arg på henne. En frustrerande sak just nu är att hon vänder på allt till att hon blir ledsen eller arg. Om hon sparkar mig, och jag säger att jag blir ledsen och får ont, så blir hon det också och vill ha tröst och kramar. Antar att det kanske är ett uttryck för skuldkänslor, men ganska frustrerande är det. Det är verkligen en tuff period, hon lyssnar inte alls på oss och testar hela tiden vad som går att göra utan att vi reagerar… Plus att vi båda har mycket annat att tänka på och tålamodet är extra kort.

20130519-222548.jpg

Kommentera

