Jag klarade det!

Igår var det dags för att göra om det praktiska provet. Jag hade sovit i max två timmar, och var jättejättenervös, kräknervös, kissafemtiogångeritimmennervös. Det sa jag också till sjuksköterskan som skulle bedöma mig, och hon klappade mig på axeln och försäkrade mig om att det här nog skulle gå bra. Jag trodde inte på henne överhuvudtaget, däremot kände jag att hon faktiskt menade vad hon sa. Faktum är att efter någon timme började jag lugna ner mig, och det gick faktiskt helt okej. Min patient för dagen var en toksöt tant som var jättego och snäll, och hon verkade gilla att vara i centrum och bli ompysslad. Jag fixade och donade med henne i lugn och ro, och hann ändå med dokumentation och rond. SÅ skönt. Det var nog en bra kombination av lugn sjuksköterska, bra patient och bra undersköterskor som fick mig att känna mig lite tryggare och lugnare. Allt gick bra och när läraren kom för bedömningen kände jag mig ganska säker på att jag borde bli godkänd. Bedömningen kändes mer som ett samtal den här gången, istället för ett korsförhör som förra gången. Läraren gillade att prata om sig själv, vilket tog fokus lite från mig och det kändes skönt, även om jag förstås var huvudpersonen nästa hela tiden. Men både läraren och sjuksköterskan delade med sig av sina erfarenheter, och det blev en så mycket trevligare stämning än  förra gången, när allt bara gick åt helvete. Jag blev alltså godkänd, utan några tveksamheter vad det verkade heller!

Nu har jag bara ett ynka seminarium kvar, i pedagogik på måndag. Imorgon ses vi i basgruppen för att förbereda, och sedan bara ett par timmar på måndag alltså. Sedan är jag färdig sjuksköterska och kan ansöka om legitimation! HELT sinnessjukt!

5 reaktioner på ”Jag klarade det!

Kommentera

