Det värsta som kan hända

Louise som skriver bloggen Vintageprylar, skriver om sitt missfall, som skedde först efter vecka 13 in i graviditeten. Det är så otroligt starkt av henne att göra det, för det är så få som gör det, av förklarliga skäl såklart. Jag läste, och grät…

Jag minns hur rädd jag var, eller är, för missfall, precis som alla andra är. Sådär förlamande rädd, att jag knappt vågade tänka på det. Och så det där som alla säger, bara du passerar vecka 13 så sjunker risken drastiskt, då är det lugnt. Skitsnack! Den kanske sjunker, men det finns fortfarande en risk, och det måste man våga prata om. Inte hålla på och sopa oron hos gravida under mattan, då blir man ju bara ensam med sin oro istället.

5 reaktioner på ”Det värsta som kan hända

  1. ja fy så hemskt, jag är så arbetsskadad så när jag var gravid kunde jag slappna av först runt v 25 när det är ganska lugnt om en förlossning skulle sätta igång. Vi har inte allt för sällan missfall i v 21 hos oss, det är grymt sorgligt, just när fostret är friskt men mamman börjat öppna sig.

    • Ja, det var ungefär så för mig också. I vecka 22 gjorde jag praktik på neonatal – det var skitjobbigt just i den perioden! Det måste ju vara det absolut värsta situationen, när det blir just så som i det här fallet. Det måste ju vara sjukt jobbigt att hantera sånt som personal…

    • Åh! Jag kan tyvärr inte säga några tröstande ord om att det blir bättre… Minns de första dagarna när E föddes och jag bara grät för att jag var så rädd att hon skulle sluta andas, låg bara och tittade på hennes mage så att den rörde sig och vaknade ofta i panik för att jag drömt att hon slutat andas. Jag har insett att det här med att få barn innebär att jag har en mer eller mindre ständig oro i kroppen 😦 Men samtidigt, det bästa som hänt mig! Hoppas vi ses i juli när vi kommer hem till Dalsland?!

      • Nä, jag har ställt in mig på de.. Sen ska man väl oroa sig att dom sätter i halsen, blir påkörda, blir mobbade i skolan, knarkar, osv osv.. Att bli förälder verkar vara en livslång oro! Men man måste väl leva i nuet antar jag! Jepp, siktar på att åka hem då!

Kommentera

