Baksidan med sommaren

Inatt vaknade E som hon brukar göra nuförtiden, mitt i natten, och ville ha vatten. Jag tittade på klockan, 04.14, och pustade ut eftersom hon brukar somna om när det är så tidigt. Tji fick jag. Vi vaknade alla tre 04.14, mest synd är det om J, som jobbar idag och som ska på sin egen avtackning ikväll med jobbet. Själv ska jag snart sova lite förmiddagslur, och E sover väl extra länge idag efter lunch på föris helt enkelt. Det är det där himla ljuset som väcker henne tror jag, för hon vaknar bannemej varenda natt mellan 04 och 05 och ska ha det där jäklarns vattnet. För det mesta är det ju okej, hon dricker sitt vatten (hon är ju så urgullig under tiden också, så man dör lite) och sen säger hon ”Ja va litt tössti ja!” och så lägger hon sig ner och somnar om på ett par sekunder (ännu gulligare är hon då förstås). Men inte inatt, förbannade ljus! På lördag vänder det, då går vi mot mörkare tider igen, yes! 😛

Minns nätterna när hon var liten spädis, när vi vissa nätter ammade flera timmar i rad och jag ändå orkade vara social och hyfsat pigg på dagen. Tänk vad lite hormoner kan göra… Jag sov sällan när hon sov, eftersom hon sov i ultrakorta intervaller, och då hann jag aldrig somna. Dessutom sov hon ju ofta i sjalen, minns jag nu. Åh, snark…

4 reaktioner på ”Baksidan med sommaren

  1. Jag har börjat hänga upp ett svart lakan för fönstret, det hjälper jättemycket! Inte för att jag har ett litet barn som måste sova, men det är skönt att ha det mörkt i rummet ändå 🙂

    • Ja, vi har en filt som i princip täcker fönstret, men det verkar inte räcka 😛 Det blir mörkläggningsrullgardin i huset…

  2. Vi var på lantstället i helgen och dog slog storasyster till med morgon 3:30. Jag kämpade emot till fem, men sen var det frukost och lek. Som tur är var det helg och jag och maken kunde bytas av så att båda fick sova lite till sen.

    • 3:30! Nä fy 😛 Man undrar ju om de inte känner sig extremt trötta själva, när de vaknar så tidigt? Förstår inte hur de orkar, E var lika pigg som vanligt igår kväll, och på föris sa de också att hon varit som vanligt…

Kommentera

