Kommer du? Nej!

20130618-201150.jpg

Den här bilden är lite talande för mina och Äpplets morgnar nu. I och med att jag är ledig sköter jag allt med föris nu. Därför tär vi en del på varandra på morgnar och eftermiddagar, när det bara är vi två. Fram till att det ska göras något, är våra morgnar jättemysiga. Men när jag ber henne komma och äta frukost, klä på sig, borsta tänderna etc, så svarar hon bara nej, och sen är kampen i full gång! Jag får verkligen lirka och locka fram allting, om jag inte ska tvingas släpa henne mellan de olika måstena på morgonen. Det har blivit värre, och det har säkert sina orsaker. Vi håller på och pottränar väldigt aktivt just nu, och det tror jag har en del i alltihop… Och flytten förstås. Hjärtat, det är nog inte helt lätt att vara snart 2,5 år och kastas mellan alla nya känslor hela tiden.

2 reaktioner på ”Kommer du? Nej!

  1. Alltså, jag förstååår dig! Emil har alltid varit bestämd men nu testar han oss något otroligt. Säger vi nej vet man aldrig vad reaktionen blir, ibland gör han som jag säger men oftast blir blicken full av bus och han löper iväg och gör en lek av allt. Vi kan bli riktigt arga på honom och ändå reagerar han inte. Oftast är det ju oskyldiga grejer men jag vill att han ska fatta att om jag säger till på skarpen så är det allvar. Det är en rolig ålder på många sätt men rätt jobbig också…

    • Ja, precis sådär är Äpplet också, man vet aldrig hur reaktionen blir när saker och ting inte går som hon tänkt sig. Och det där att vi kan bli jättearga, och ingen reaktion alternativt att det blir ännu värre. Jag försöker tänka att om det inte är någon eller något som skadas så låter jag henne experimentera, men ofta är det ju något hon pillar sönder, eller att hon skrämmer vår katt eller liknande. Då säger jag till på allvar och tar tag i henne och förklarar noggrant varför hon inte får göra sådär, typ att jag blir ledsen av det eller att katten får ont osv. Det känns viktigt att inte skälla på henne utan förklaring, men ofta är det svårt när tålamodet tryter… Underbar men krävande ålder, precis som du skriver!

Kommentera

